Po pierwsze primo i po najważniejsze, zanim zacznę wymieniać jakie piękne nowe narzędzia coachingowe zdarza mi się stosować na sesjach, chcę podkreślić, że kluczowym narzędziem jesteś Ty sam, Szanowny Coachu. Twoja postawa, wiedza o metodzie, Twoja wiara w zasoby Klienta jest czymś, co faktycznie działa w coachingu, co sprawia, że ta metoda jest efektywna. To Twoja uważność, koncentracja, głębokie słuchanie i mocne pytania są ważne. Twoja samoświadomość, pokora i ciągłe doskonalenie. Choćbyś nie wiem ile gier, kart i gadżetów zakupił, jeśli nie rozumiesz istoty coachingu, nie będziesz dobry w tym co robisz. Narzędzia coacha to dodatek, urozmaicenie sesji, a nie ich sedno. Sednem jest Klient i jego cel, jego potrzeby, jego otwartość. Sednem jest Wasza relacja.
Teraz mogę już spokojnie przejść do opisania Wam wspaniałych narzędzi, które pięknie wspierają procesy coachingu, ale podkreślam – nie grają w nich pierwszych skrzypiec. Wiele pokazują, uświadamiają, pozwalają się zatrzymać, ale bez zbudowanego bezpieczeństwa, bez przestrzeni na rozwój, Klienci niewiele by z nich skorzystali. Zatem do listy narzędzi z jakich korzystam na coachingu, (która powstała 2 lutego 2017 i którą czytacie bardzo często) dokładam następujące:
FACES
Zaczynam od mojego odkrycia, od narzędzia NAJ ze wszystkich NAJ, od niezwykłego FACES. To kolejny bardzo dobry produkt od Points of You®. Jestem zachwycona, bo gra składa się z 99 czarno-białych zdjęć twarzy. Tak różnorodnych – wiekowo, etnograficznie i emocjonalnie, że narzędzie staje się uniwersalne i poruszające głębokie struny w każdym kto z niego korzysta. Uwielbiam stosować na warsztatach, obserwować jak różnie uczestnicy na nie reagują. Widziałam już i łzy i śmiech i zadumę, widziałam tęsknotę, zagubienie i wstyd, widziałam jak bardzo w oczach innych ludzi szukamy siebie prawdziwych.
PUNCTUM
To jest także narzędzie od Points of You® i także robi na mnie ogromne wrażenie. Mam w serduchu wielką wdzięczność dla Joanny Szeluga, bo to dzięki niej mam tę grę w swoim kuferku coacha (a bardzo inspirujący wywiad z Asią przeczytacie tutaj). Punctum składa się z nieoczywistych fotografii, ze słów i z pytań. Twórcy polecają grać w nią w następujący sposób: najpierw wybrać temat nad jakim chcemy popracować, następnie wylosować zdjęcie, słowo i pytanie, a w trzecim kroku spojrzeć na karty i na ich połączenia i dzięki obserwacji, zatrzymaniu – odkryć powiązanie ze swoim tematem, znaleźć wskazówkę, inspirację, motywację do działania.
ARCHETYPY MARKI
To narzędzie stworzone przez Gabrysię Borowczyk i to dla mnie duże odkrycie pozwalające zgrabnie domykać 99 dniowy proces rozwojowo-superwizyjny COACH Z PERSPEKTYWAMI™ jaki realizuję z początkującymi coachami. Narzędzie składa się z kart opisujących charakterystykę danego archetypu i obrazujący go rysunek. Dodana instrukcja podpowiada jak z nich korzystać. Możemy poprzyglądać się jakie archetypy są nam najbliższe, jakie dalsze i co z tym zrobić. Świetnie działa, gdy chcemy dookreślić swój pomysł na działania marketingowe, gdy chcemy zadecydować jak i gdzie pisać o sobie, swojej marce. Dla mnie rewelacja.
LUMICO
Zestaw Lumico dane mi było wygrać w konkursie, więc dla mnie to szczęśliwe narzędzie, który też pięknie działa na moich warsztatach. Składa się z 60 barwnych zdjęć na jednej stronie i z obrazków na drugiej, a także z drewienek – listewek z pytaniami, z drewienek – kółek ze słowami i ze sznurka. W sumie to 143 elementy, które podzielone na kategorie: emocji, zasobów, reakcji i relacji pozwalają pracować z Klientem w dowolnym temacie, celu, wyzwaniu. Dodatkowo można dokupić książeczkę z pomysłami na wykorzystanie kart, ale tak naprawdę lepiej po prostu pokazać zestaw Klientowi i niech sam decyduje jak go użyć na danej sesji.
KARTY MILOWE
Podtytuł kart milowych mówi, że to karty rozwojowe dla dzieci ale…. na szczęście jest dopisek, że od 3 do 103 lat. Sprawdzają mi się świetnie jako po prostu karty do uruchomienia prawej półkuli. Bardzo uniwersalne, choć faktycznie – na wielu obrazkach są dzieci w akcji. I dobrze, bo przecież dziecko każdy z nas ma w sobie. Widziałam jak dotykały właśnie tych strun w moich Klientach – wspomnień, nostalgii, marzeń, tęsknot. Piękne karty, na pewno tworzone z serducha, a takie lubię najbardziej.
GRA METAFORYCZNA
Zupełnie nie wiem jak się nazywa, bo też otrzymałam ją w prezencie, ale piękna jest i ciekawa i otwierająca. Klient porusza się pionkiem po poszczególnych planszach i opowiada historię o sobie, o swoim celu, o planach i obawach. Forma gry pozwala się ośmielić, ułatwia wejście w metaforę, a tym samym głębsze zrozumienie swoich potrzeb i ograniczeń. Niezwykłe narzędzie! Na pewno w jesiennej edycji moich warsztatów będziecie mogli w nią zagrać! Dziękuję A. za taki prezent!
LUDZIKI
Dzięki życzliwości cudownej Lucynki weszłam w posiadanie wspaniałej kolekcji ludzików do pracy z ustawieniami systemowymi. Nie jestem ekspertem od tak głębokiej formy pracy, ale dzięki praktyce, otwartości na to co przynoszą i czego potrzebują moi Klienci, wielokrotnie widziałam jak wiele ta metoda wnosiła do ich samoświadomości. Pracuję nią z liderami, którzy chcą przyjrzeć się swojemu zespołowi, właśnie w taki nieoczywisty sposób. Odległości figur od siebie, ich kolory i wielkość stanowią niezwykłą metaforę układu sił, relacji, trudności występujących w zespołowej rzeczywistości. Wdzięczne serce zwracam do Ciebie teraz Lucynko, bo mam genialne narzędzie do budowania autentycznego przywództwa z moimi Klientami.
LEGO I CAŁA RESZTA
Zanim dostałam kolekcję profesjonalnych ludzików, posługiwałam się tymi z LEGO i zbieraniną postaci z jajek niespodzianek. Nadal zdarza mi się z nich korzystać, szczególnie w sesjach, gdzie ważne jest dogłębne przyjrzenie się rzeczywistości Klienta, gdy trzeba wyjść „z głowy”, gdy Klient gotowy jest na odważne patrzenie na swoje tu i teraz. Szczególnie dobrze sprawdzają mi się gdy pracuję z coachami, trenerami, liderami, gdy jest duża otwartość na eksperymentowanie. To narzędzie jest jak głęboki skok na metaforyczną głębię. Sesję z grzebyczkiem czeszącym lęk, czy z z zagrażającym celom rekinem, albo z szalonym Klakierem zapamiętamy i ja i moi Klienci na bardzo długo…
DISC D3
Narzędziem jakie ostatnio bardzo ubogaca mi pracę z zespołami są karty, które posiadam jako certyfikowany konsultant testu DISC D3. Pozwalają na lepsze poznanie i siebie i innych członków zespołu. Otwierają na rozmowę o zasobach. Ułatwiają późniejsze omawianie wyników autodiagnozy mini kwestionariuszem pokazującym kto jaki ma styl działania, podejmowania decyzji i komunikowania się. Generalnie doceniam diagnostykę jako element procesów rozwojowych, szczególnie w pracy coacha zespołowego. Działa wspaniale, uwalniająco i uświadamiająco, że ludzie są różni i że w tej różnorodności tak naprawdę wielka siła. Więcej o testach jakie stosuję poczytasz tutaj.
MUZYKA
Ostatnia nowość, jaka pojawia się na moich sesjach, szczególnie coachingu grupowego, to muzyka. Wspólne słuchanie spokojnych utworów pozwala na zatrzymanie się, osadzenie w sesji, oderwanie od codzienności, zebranie myśli i połączenie ich z sercem. Ciche dźwięki podczas wzajemnych sesji uczestników dają takie poczucie intymności, oderwania od codzienności. Pytanie zaś Klienta o muzyczne skojarzenia, o melodie jakie mogą przypominać o podjętych działaniach, sama na sobie przekonałam się jak faktycznie pomaga i wspiera proces zmiany.
UWAGA! Od 2020 roku jestem autorką dwóch narzędzi, które rewelacyjnie sprawdzają się w coachingu.
ZESTAW WARSZTATOWY ZMIEŃ PERSPEKTYWĘ
Zestaw Warsztatowy to narzędzie, które ułatwi prowadzenie warsztatów i szkoleń, które sprzyja głębokiej pracy w coachingu i terapii, które uatrakcyjni lekcję, pozwoli na chwilę zatrzymania we wszelkich procesach rozwoju osobistego. Zestaw składa się z 80 kart w nietypowym, dużym rozmiarze oraz specjalnej aplikacji online, dzięki której karty możesz mieć zawsze „przy sobie”. Jest to jedyne dostępne na rynku narzędzie wielkości 20 cm na 20 cm. Dzięki takim rozmiarom bardzo dobrze nadaje się do pracy w zespołach, grupach, na spotkaniach czy konferencjach. Narzędzie składa się z 40 zdjęć, 30 cytatów i 10 pytań oraz z kilkunastu gotowych Scenariuszy do pracy z zespołami i grupami. Część z nich jest wydrukowana w dołączonej do Zestawu instrukcji, a część do pobrania ze strony. Więcej o Zestawie Warsztatowym przeczytasz TUTAJ.
KARTY COACHINGOWE „LUDZKI ROZWÓJ – LUDZKA ZMIANA”
Karty stworzyłam we współpracy z z Martą Iwanowską-Polkowską. Nazwa nie jest przypadkowa. Hasło „Ludzki Rozwój – Ludzka Zmiana”, to my, to połączenie naszych idei – „Manufaktury Rozwoju” Marty i moje „Zmień Perspektywę”. Obie jesteśmy psychologami, coachami akredytowanymi przez ICF na poziomie PCC, trenerkami.
Zestaw składa się ze 105 kart podzielonych na trzy talie:
- TEORIE ZMIANY (37 kart)
- METAFORY ZMIANY (25 kart)
- NIUANSE ZMIANY (40 kart)
Do zestawu dołączona jest gruba instrukcja (60 stron) zawierająca szczegółowe opisy poszczególnych talii kart oraz praktyczne wskazówki kiedy i jak korzystać z kart. Z kartami idealnie pracuje się także online.
Jeśli firmę czekają nowe wyzwania – karty będą wsparciem w komunikowaniu tych zmian. Na spotkaniach czy warsztatach z pracownikami, na których ogłaszane będą plany i cele związane ze zmianami, karty mogą posłużyć do lepszego zrozumienia, co będzie teraz przed wszystkimi, z jakimi emocjami i wyzwaniami przyjdzie się mierzyć. Karty polecamy osobom pracującym w w firmowej / organizacyjnej rzeczywistości (m.in. HR Menedżer, Trener wewnętrzny, Lider projektu, Szef zespołu). Rekomendujemy je także osobom z szeroko rozumianej branży rozwojowej (m.in. coachom, terapeutom, doradcom zawodowym, psychologom). Karty znajdą zastosowanie u wszystkich, którzy towarzyszą w zmianie drugiego człowieka. Więcej o kartach przeczytasz TUTAJ.
A Ty, Drogi Coachu, jakie narzędzia szczególnie polecasz? Co stosujesz? Pamiętaj, to oczy uszy i uważne serducho są najważniejsze. Nie zastąpią ich nawet najdroższe, najbardziej wymyślne narzędzia coachingowe. Pozdrawiam!
PODOBNE WPISY: