10 rad dla początkującego menedżera #Perspektywa Agnieszki Plis

W teamie zmieniającym perspektywę jest na stażu Agnieszka Plis. 
Poznajcie ją dzisiaj bliżej. 
Zobaczcie jakie ma spostrzeżenia o pracy początkujących menedżerów.
Czytajcie, inspirujcie się i podawajcie dalej!

Nowa rola czy nowe style radzenia sobie?

Początkujący menedżer. Założę się, że choć jest to dla Ciebie trudna i nowa rola, to cieszysz się, że udało Ci się zajść aż tutaj. Nowe doświadczenia, wyzwania, pakiet ekscytacji, wymieszanej z niepewnością. 

Większość z nas wypracowała sobie różne sposoby i style radzenia sobie w poszczególnych sytuacjach, także tych stresowych. Rzadko jednak jesteśmy świadomi co tak naprawdę ma na to wpływ?
Badacze[1], wymieniają 5 podstawowych właściwości osobowości, które wpływają na nasze strategie radzenia sobie. Zalicza się do nich:

1.  stabilność emocjonalną
2. poczucie koherencji
3. poczucie własnej wartości
4. poczucie własnej skuteczności
5. optymizm życiowy

Praktyka czyni mistrza

Skoro wiemy już co wpływa na nasz styl radzenia sobie, warto zadbać o praktyczne zastosowanie każdej z tych właściwości. W tym celu, przygotowałam specjalnie dla Ciebie dekalog złotych wskazówek, czyli 10 rad dla początkującego menedżera!
Do każdej z właściwości zaproponowałam dwa sposoby, które pomogą Ci szybciej zaadaptować się do nowej roli. A więc:

  • aby zadbać o stabilność emocjonalną warto przygotować najbliższych na zmianę i nazywać wprost swoje emocje
  • poczucie koherencji to zrozumienie nowej sytuacji, ale także zaradność – wyznaczaj konkretne i realne cele
  • Twoja wartość nie jest określana Twoimi błędami ani porażkami, dlatego skoncentruj się na zasobach, które masz w tej chwili
  • poczuciu własnej skuteczności z całą pewnością nie służy wywyższanie się nad innymi i udawanie eksperta; w zamian za to zadbaj o skuteczne wspieranie i motywowanie innych
  • na poziom Twojego zadowolenia mają realny wpływ inni, a więc relacje jakie tworzysz, oraz Ty sam – dlatego pamiętaj, aby regenerować swoje siły

1. Przygotuj najbliższych na zmianę

Zapewne zdarzyło Ci się choć raz wybuchnąć złością na jednego z członków rodziny po długim i stresującym dniu pracy. Być może Twoja przyjaciółka odwołała nagle długo wyczekiwane spotkanie, mąż zapomniał zrobić ważnych zakupów, a znajomy pokłócił się z Tobą o coś błahego. Bardzo często zapominamy jak bardzo nasze życie zawodowe wpływa na naszą codzienność i o tym, że każdy z nas radzi sobie zupełnie inaczej w różnych sytuacjach, z różnymi emocjami.

Kiedy awansujesz, zmieniasz pracę lub skupiasz się przez wiele miesięcy nad ważnym projektem – Twoi najbliżsi awansują z Tobą oraz doświadczają Twoich sukcesów i porażek, nawet jeśli im o tym nie opowiadasz wprost.
Wiedząc, że zmienia się Twoja rola zawodowa, możesz się na to przygotować, ale co równie ważne – możesz przygotować na to Twoich najbliższych.

Porozmawiaj z nimi, powiedz, że przez pewien czas możesz być bardziej zestresowany/a, nerwowy lub przemęczony. To normalne. A co jeśli będziesz czuć się bardziej energiczny/a, pobudzony/a lub radosna? To też okej! Najważniejsze, aby Twoi najbliżsi wiedzieli, że w Twoim życiu coś się zmienia, że przeżywasz wiele emocji z tym związanych i że prawdopodobnie będziesz potrzebować więcej wsparcia i więcej wyrozumiałości.

2. Nazywaj swoje emocje

Jakakolwiek zmiana w pracy może okazać się prawdziwym emocjonalnym rollercoasterem. Nowe wyzwania, nowe obowiązki, być może nowy zespół, a nawet nowe miejsce pracy. To ważne, abyś w tym czasie znalazł/a chwilę na uważność: dla swoich uczuć i siebie. Obserwuj swoje ciało i słuchaj tego, co próbuje Ci przekazać. Szybciej bije Ci serce, a ręce wydają się być jakby wilgotniejsze? Być może boisz się nowej sytuacji lub nie czujesz się w niej wystarczająco pewnie. Pomyśl, co możesz zrobić, aby to zmienić? A może boli Cię głowa i czujesz się słabo? Spróbuj nazwać ten stan, tę emocję.

Zaprzyjaźnij się z nową wersją siebie – tą w nowej sytuacji, być może wśród nieznajomych jeszcze Ci osób. Zaakceptuj wszystkie swoje uczucia. Lęk, niepewność, chwilowe wycofanie, podwyższoną ekscytację, niekontrolowane wybuchy śmiechu. Daj sobie czas na oswojenie się z nową rolą jako menedżer lub lider.

3. Podaruj sobie zrozumienie

Poczucie koherencji w psychologii jest opisywane jako względnie stałe poczucie pewności, że rozumiemy świat, widzimy sens w wysiłku jakiego dokonujemy oraz że czujemy się względnie zaradni i umiemy sprostać stawianym nam wymaganiom. Nic więc dziwnego, że jest to tak ważny aspekt w różnych strategiach radzenia sobie. Stając się początkującym menedżerem, musisz pamiętać o tym, aby dać sobie czas i zrozumienie.

To normalne, jeśli na początku nie będziesz wiedzieć wszystkiego lub popełnisz jakieś błędy. Naturalnym podejściem będzie potraktowanie tego jako nowe wyzwanie, nową lekcję. Pomyśl już teraz, co możesz zrobić aby zminimalizować swoje niepowodzenia? Może warto zapisać się na dodatkowe szkolenie, które podniesie poziom Twoich kompetencji? A może wystarczy rozmowa z przełożonym, który pomoże Ci zaadaptować się do nowej roli menedżera?

4. Wyznaczaj sobie drobne cele

Początki nie raz bywają trudne i stresujące, dlatego jako początkujący menedżer, warto żebyś wyznaczał/a sobie drobne cele, które realnie uda się zrealizować tu i teraz. Nie stawiaj przed sobą wielu dalekosiężnych planów, które przytłoczą Cię jeszcze bardziej lub sprawią, że zapomnisz o bieżących zadaniach. Pamiętaj, że dobrze jest mieć jasno sprecyzowany kierunek swoich działań, ale również dobrze jest zostawić miejsce na to, co przyniesie Ci nowe doświadczenie, które rozpoczynasz.

Ustalanie drobnych celów, sprawi Ci więcej radości i satysfakcji, a co jeszcze ważniejsze – nie przeciąży Cię w tym trudnym czasie. Jeśli potrzebujesz, możesz wykorzystać do tego model Eisenhowera[2], który pomoże pogrupować Twoje zadania na ważne i pilne. W tym celu rysujemy na kartce papieru dwie osie X i Y: jedną nazywamy „ważne”, drugą „pilne”. Następnie dzielimy przestrzeń pomiędzy osiami na 4 części: pierwsza ćwiartka stanowi zadania nie ważne ale pilne. Druga to zadania ważne i pilne. Trzecia odnosi się do zadań nieważnych i niepilnych, a czwarta do zadań ważnych ale nie pilnych.

początkujący menadżer

5. Pamiętaj, że Twoje błędy Cię nie definiują

Myślę, że każdy z nas czasem o tym zapomina i poddaje się myśli „Znowu zawaliłem, jestem beznadziejny”. Jednak czy to prawda? Zdecydowanie nie. Błędy oznaczają, że próbujesz, uczysz się i odkrywasz co i jak działa. Jako początkujący menedżer musisz być przygotowany na niepowodzenia. Nigdy wcześniej nie byłeś/aś menedżerem, a jeśli miałeś/aś szansę sprawdzić się w tej roli to z dużym prawdopodobieństwem spotkasz się niedługo z nowym zespołem, nowymi zasadami, innym rodzajem energii. Na to wszystko potrzeba czasu, dlatego pozwól sobie na błędy.

Rozmawiaj z bliskimi osobami o tym, czego doświadczasz, bądź otwarty/a na rady od innych. Jeśli coś Ci nie wyszło, spróbuj podejść do tego w praktyczny sposób. Możesz skorzystać z modelu GOLD (więcej na ten temat TUTAJ). Zastanów się, jaki był Twój cel i dlaczego do niego dążyłeś/aś? Czego Cię to uczy? Co spowodowało, że się nie udało? Czy masz na to wpływ? Co możesz zrobić następnym razem inaczej? 

6. Skup się na tym, co masz w tym momencie

Dobrą drogą wyjścia od nieudanych planów, nieodpowiednio zrealizowanych zadań i popełnionych błędów jest skoncentrowanie się na swoich zasobach. Zatrzymanie się tu i teraz, choć może to oznaczać, że będziesz musił/a wyjść ze swojej strefy komfortu. Pomyśl, jakie cele wyznaczasz sobie najczęściej? Co Ci to mówi o Tobie? Zastanów się jakie masz możliwości w sobie. Może jest to duża kreatywność, a może dobra organizacja czasu? 

Myślenie o silnych stronach swojej osoby, sprawi, że poczujesz się pewniej w tym trudnym momencie. Dodatkowo, pomoże Ci przypomnieć sobie dokonane już sukcesy i zdobyte osiągnięcia. Aby Twoje zasoby i potencjał, który masz, rozwijały się dalej, nie możesz zatrzymać się w miejscu i skupiać na nieudanych próbach. Warto zatem spojrzeć na dany problem z szerszej perspektywy i zadbać o swoje mocne cechy, które w przyszłości mogą okazać się przydatną „deską ratunku”.

początkujący menadżer

7. Nie bądź ekspertem na siłę

Wchodząc w nową rolę, jako początkujący menedżer, możesz bardzo łatwo wpaść w pułapkę Alfy i Omegi. Lubię tak to nazywać, gdyż przypomina mi, że nikt z nas nie jest wszechwiedzący, nawet w swojej branży, a już na pewno nie w każdej dziedzinie. Przyjęcie postawy „wszystko już wiem”, może sprawić, że zamkniesz się na nowe szanse i możliwości, jakie niesie ze sobą pozycja menedżera. Każdy z nas uczy się przez całe życie, dlatego od początku nie zapominaj, aby nieustannie się doszkalać.

Bądź też otwarty/a na dialog z innymi. Bardzo często zespół w którym pracujemy, wie najlepiej w czym jesteśmy dobrzy, a w czym brakuje nam jeszcze trochę pracy nad sobą. Warto przyjąć to jako ciekawe wyzwanie. Jeśli jesteś początkującym menedżerem, możesz zaprosić swoich współpracowników do badania 360 Indicator. To narzędzie, które doskonale sprawdzi się zarówno na początku drogi jak i w jej trakcie. Anonimowa ocena pracowników, lidera, menedżera i przełożonego, pozwoli stworzyć diagnozę, która wskaże poziom kompetencji każdego pracownika. Po więcej szczegółów – zapytaj TUTAJ.

8. Udzielaj konstruktywnej informacji zwrotnej

Bycie skutecznym menedżerem to nie tylko poziom i jakość wykonywanych zadań. To także sposób w jaki współpracujesz z innymi osobami w zespole. Odpowiednie udzielanie informacji zwrotnej jest nie lada wyzwaniem. Dlaczego jest to tak ważne? Przede wszystkim dobry feedback to również wsparcie i motywacja. Skuteczność jest silniejsza wtedy, gdy umiemy realnie przewidywać skutki naszych działań.

Jeśli jako początkujący menedżer będziesz wycofywać się i unikać kontaktu z innymi współpracownikami, sprawisz, że dystans między wami nie zmniejszy się, ale wzrośnie. Poznanie osób z Twojego zespołu, ich energii i planów, jest kluczowe w późniejszym wspólnym organizowaniu zadań i rozwiązywaniu problemów. Im lepsze kontakty nawiążesz, tym skuteczniej będziesz udzielać informacji zwrotnej, gdyż poznasz zasoby poszczególnych osób, ich słabe strony, sposoby funkcjonowania w zespole, aspiracje i motywację.

9. Buduj wokół siebie zdrowe i silne relacje

Kluczowym aspektem, który wpływa na Twój styl radzenia sobie w różnych sytuacjach jest optymizm. Pozytywne nastawienie ułatwia nie tylko rozwiązywanie problemów, ale wpływa także na otwartość w przyswajaniu cennych lekcji na przyszłość.

Jak więc pielęgnować dobre myślenie? Przede wszystkim otaczaj się wartościowymi ludźmi, którzy będą Cię wspierać i motywować. Jeśli tworzysz nowy zespół jako początkujący menedżer, zadbaj o to, aby wszyscy czuli się między sobą komfortowo. Dobra atmosfera w grupie, przełoży się na dobrą energię psychiczną. Staraj się być wyrozumiałą osobą, słuchaj uważnie swoich współpracowników i doceniaj ich za drobne zadania, które wykonują. Pamiętaj, że tworząc silny zespół, będzie wam łatwiej tworzyć nowe rzeczy. Wykorzystaj dostępne informacje, w jaki sposób lepiej integrować grupę, skorzystaj z coachingu zespołowego, czytaj i doszkalaj się.

10. Pamiętaj o zdrowym stylu życia

W zdrowym ciele, zdrowy duch. Nie bez powodu to powiedzenie kryje w sobie ogromną prawdę. Nawet z najlepszymi zasobami, nie dasz rady być dobrym menedżerem, jeśli nie zadbasz także o siebie. Będąc na początku tej drogi, warto ustalić ilość czasu, jaką poświęcisz dla siebie np. poprzez sport, medytację, czytanie książki lub spacer. Postaraj się pamiętać o odpoczynku, regularnej ilości snu i zdrowym odżywianiu. Te podstawowe elementy stają się szczególnie widoczne, gdy doświadczamy ich niedoboru.

Jako początkujący menedżer prawdopodobnie możesz być bardziej zestresowany/a i spięty/a, dlatego tym bardziej znajdź kilka godzin w tygodniu, które przywrócą Ci energię i motywację do pracy. Możesz poprosić kogoś bliskiego o pomoc, dobre rady lub spróbować samodzielnie znaleźć coś dla siebie – Internet jest pełny świetnych pomysłów! Może nowa rola to dobra okazja, aby sprawdzić się w nowym hobby?

Autorka artykułu: Agnieszka Plis

PODOBNE WPISY:
1. Coaching menedżerski – a co to?
2. Cytaty o przywództwie a diagnoza 360 Indicator
3. Coaching zespołowy działa! Poznaj case study!

 

Bibliografia:
[1] Heszen-Niejodek, 2002, Ogińska–Bulik, 2012, Ogińska-Bulik, Juczyński, 2010 za: Ogińska-Bulik N., Zadworna-Cieślak M., Rola prężności psychicznej w radzeniu sobie ze stresem związanym z egzaminem maturalnym, 2014.
[2] Model Eisenhowera: LINK TUTAJ 

  • Awans i co dalej? – recenzje książki

    Książka „Awans i co dalej?” to skarbnica praktycznej wiedzy. Zaprosiłam do jej współtworzenia liderów i liderki z dużym doświadczeniem oraz ludzi, którzy skutecznie wspierają innych […]

  • Awans i co dalej? – PREMIERA

    Dziś wielki dzień! Moja książka „Awans i co dalej? 99 dni na odnalezienie się w nowej roli” ma swoją premierę!Włożyłam w tę publikację mnóstwo czasu i […]

  • Rozruszaj swój mózg #Recenzja 23

    Są takie publikacje, które trudno doczytać do końca. Nie dlatego, że są nudne, tylko tak zachęcające do działania. Taka jest właśnie książka „Rozruszaj swój mózg” A. […]