Zapraszam Cię na serię wpisów o narzędziach. Zaczęłam od tych pomagających dookreślić cel na proces rozwoju, teraz czas na te, które pomagają przyglądać się rzeczywistości. Następnie będą dotyczące opcji i woli do działania - zgodnie z modelem coachingowym GROW. Niech służy Wam ta wiedza, niech inspiruje, szczególnie młodych coachów. Niech będzie też zapowiedzią narzędziowego eBooka, który mam nadzieję lada dzień trafi w Twoje ręce.
W artykule ulubiony model FIES, koło i figurki. Brzmi ciekawie? Zapraszam do czytania i do dzielenia się w komentarzu Twoimi sposobami na pracę z "tu i teraz" Klienta coachingu, mentoringu, poradnictwa psychologicznego, szkolenia, czy warsztatu rozwojowego.
Model pracy na zasobach FIES
Gdy Klient wyznaczył swój cel, określił na czym mu najbardziej zależy, warto zastanowić się, jakie zasoby mogą wspierać go w drodze do jego osiągnięcia.
Model FIES grupuje posiadane przez Klienta zasoby w cztery kategorie: fizyczne, intelektualne, emocjonalne, społeczne. Zadaniem Klienta jest przyjrzeć się swoim zasobom oraz wpisać je do odpowiedniego pola. Ważne, aby wpisywać wszystkie posiadane zasoby, a nie tylko te, które uznaje się za ważne z perspektywy posiadanego celu. W efekcie późniejszej refleksji, może okazać się, iż umiejętności, cechy charakteru, czy zewnętrze zasoby, nie mające na pierwszy rzut oka związku z założonym celem, są jednak dużym wsparciem w jego osiągnięciu!
W ich wygenerowaniu posłużyć mogą poniższe pytania otwarte. Po swoistej „burzy mózgu”, warto pooglądać wypisane zasoby okiem „które są najważniejsze”, „które doceniam”, ale też „czego jeszcze brakuje”, „jak mogę zdobyć nowe zasoby”.
Lubię stosować ten model także przy pracy z zespołami. Ileż dzięki temu prostemu modelowi można zobaczyć, porównać, nazwać. Kiedy zespół zobaczy jak różnie postrzegają zasoby, jak często jest ich zaskakująco dużo – wzmacniają się. Ważne jest też pokazywanie tego, co w tych zasobach najważniejsze i tego, co teraz przed członkami zespołu – o co mają się jeszcze zatroszczyć, co zdobyć, czego nauczyć.
- Fizyczne – Co i ile masz? Jakie masz narzędzia / przedmioty? Jak się czujesz fizycznie?
- Intelektualne – Co wiesz? Czego jesteś pewien? Jaką masz wiedzę? Jakie masz doświadczenie?
- Emocjonalne – Co czujesz? Jak to wpływa na Ciebie? Jak się z tym czujesz? Jaki jesteś?
- Społeczne – Kogo wokół siebie masz? Na czyje wsparcie możesz liczyć? Kto może wspierać Cię w osiągnięciu celu?
Koło wartości/emocji/kompetencji/ról
Kolejnym sposobem pracy z rzeczywistością jest wykorzystywanie kół wartości, emocji, bądź pustych plansz kołowych, na których Klient może sam zaznaczyć np. kompetencje, które posiada, albo role jakie pełni oraz określić, na jak wysokim poziomie są rozwinięte, na ile jest z nich zadowolony.
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, jak ważne jest określenie i zapoznanie się z emocjami, które odczuwamy w stosunku do celu, który chcemy osiągnąć. Jakie emocje odczuwa nasz Klient? Czy jest to lekkie zdenerwowanie związane z czekającym wyzwaniem, radość na myśl o sukcesie, a może strach przed porażką? Warto zastanowić się, jak te emocje mogą wpływać na postrzeganie rzeczywistości i posiadanych zasobów przed Klienta. Może strach nie pozwala dostrzec ukrytych szans, które warto wykorzystać? A może radość doprowadza do ignorowania braków w zasobach niezbędnych do sprostania postawionemu celowi?
Dodatkowo, warto stosować czyste plansze kołowe i prezentować je w formacie najbardziej odpowiednim dla osoby, z którą pracujemy.
Możemy na przykład poprosić Klienta o określenie 6 zasobów, które uważa za niezbędne do osiągnięcia celu i wpisania je w koło. Następnie o ocenę, w jakim stopniu już te zasoby posiada. Dalsza praca może polegać na analizie – jakie inne zasoby, które posiada, mogą zastąpić te, których nie ma? A może dzięki posiadanym zasobom, będzie w stanie zdobyć wiedzę, praktykę i umiejętności, które uznaje za kluczowe?
„Koło życia” jest często stosowane w praktyce coachów. To ćwiczenie zawsze jest dobrze odbierane przez osoby, które go nie znają. Określanie, na ile jesteśmy zadowoleni z obszarów typu „praca, kariera, finanse, odpoczynek, relacje…” powala na głębokie wnioski. Stosowałam je setki razy i zawsze „robiło dobrą robotę”:) Struktura jest prosta, a przejrzysta. Używając kolorów, można pięknie wizualnie przyjrzeć się swojej rzeczywistości w wybranym aspekcie i następnie określić dalsze kroki w stronę obranego celu. Warto wykorzystać więc pomysł koła w innej perspektywie – wynikającej z podążania za Klientem, za jego celem, jego potrzebami. Bawić się tym, kreować.
Można stosować je także z zespołami, np. w kontekście zespołowych kompetencji – na ile są dziś realizowane, a jaki poziom byłby pożądany. Bardzo dobre narzędzie, motywujące do działania.
Figurki i klocki
Świetnym narzędziem do oceny rzeczywistości i przyjrzeniu się jej w perspektywie trójwymiarowej jest praca na klockach i figurkach. Działa zarówno w pracy z klientem indywidualnym jak i całym zespołem.
Wybieranie figurki – reprezentanta siebie, a następnie innych, które symbolizują różne osoby z naszego otoczenia, albo wyzwania z jakimi się mierzymy, to zawsze bardzo poruszająca i głęboka praca. Po początkowym rozbawieniu, że będziemy się teraz bawić zabawkami, przychodzi zmiana perspektywy – przychodzi skupienie, zaciekawienie i często zaskoczenie.
Praca z systemem jest bardzo cenna w kontekście zespołu. Układanie z figurek symbolizujących jak wyglądają relacje między poszczególnymi osobami w zespole, komu do kogo jest blisko, a do kogo daleko – pozwala nazwać trudności, ale i znaleźć rozwiązania.
Więcej informacji o pracy z figurkami i klockami znajdziesz w poniższym filmiku
Co myślisz? Czy korzystasz z tych narzędzi? Może inne są Twoimi ulubionymi? Podziel się w komentarzu :)
Jeśli chcesz się ze mną uczyć coachingu – zapraszam do zapisu na 99 dniowy program COACH Z PERSPEKTYWAMI™ – EDYCJA 9 Startujemy jesienią, ale zapisy już trwają :)
PODOBNE WPISY: