Coaching – kompendium wiedzy

W tym roku obchodzę 10 rocznicę prowadzenia bloga. Dajecie wiarę? 10 lat! Kiedy to minęło..? W pierwotnym zamyśle chciałam pisać tutaj głównie o coachingu i o "leadership po ludzku". Tak też się przez te lata działo. Zapraszam na 280 artykuł (!) i z tej okazji - przygotowałam dla Was najważniejsze informacje o metodzie, którą pokochałam, która stała się głównym narzędziem w mojej pracy, która, choć zmaga się z hejtem i niezrozumieniem, widzę jak codziennie pomaga ludziom w rozwoju, w biznesie, w prowadzeniu lepszego i bardziej świadomego życia. Poznajcie coaching! W artykule definicja, historia, skróty, specjalizacje. Swoiste kompendium wiedzy. Zapraszam! 

Na początek – poznaj czym jest coaching w swej istocie. Poniżej definicje organizacji zrzeszających coachów profesjonalistów:

Coaching jest metodą pozwalającą w sposób efektywny wytyczyć i osiągnąć ważne cele, podnieść satysfakcję z życia zawodowego i prywatnego, stać się bardziej świadomym liderem, managerem, czy rodzicem. W pełni wykorzystuje potencjał, kompetencje i umiejętności klienta. Identyfikuje trudności. Przygotowuje do ich pokonania. Często przekłada się na motywację i większą determinację w działaniu.

ICF definiuje coaching jako towarzyszenie klientowi w kreatywnym procesie, który skłania do myślenia i inspiruje do maksymalizacji zawodowego i osobistego potencjału.”

International Coach Federation, www.icf.org.pl

„Coaching to metoda wpierania rozwoju realizowana w formie cyklu spotkań pomiędzy coachem a klientem, podczas których coach, poprzez aktywne słuchanie, zadawanie pytań oraz stosowanie innych specyficznych narzędzi i zadań rozwojowych, towarzyszy klientowi w wyznaczaniu ważnych dla niego celów, odnajdywaniu wewnętrznych zasobów potrzebnych do ich realizacji oraz ustalaniu i wdrażaniu planów działań”.

Izba Coachingu, www.izbacoachingu.com

Nie lubię mówić o coachingu jako takim. Bo cóż dla wielu znaczy to obco brzmiące słowo? Najbardzej to lubię mówić o efektach. O rezultatach. O osiągniętych celach. O zmianie. 
A zmiany w procesie coachingu to mamy dużo, oj dużo. 

W pracy z menedżerami na przykład cudna zmiana, to zobaczyć, że: „to ja też mogę odpocząć?”, „być dobrym dla siebie – serio?”, „odpuścić, chcieć mniej?”, „zaufać zespołowi?”, „zaryzykować wiarę w siebie?”, „posłuchać co mówią emocje? i.. ciało? …to ono coś mówi?”. Uczestniczyłaś/eś w coachingu? Co Tobie dał ten proces?

Zobaczcie, co o coachingu mówią moi Klienci, prawdziwi, z krwi i kości:

- Wielkim zdziwieniem dla mnie samej było poznanie swoich wcześniej nieodkrytych możliwości. 

- W procesie coachingu moja zagmatwana i pełna zakrętów droga do majaczącego gdzieś w oddali, ruchomego celu, zamieniła się w szeroką i prostą autostradę, na końcu której jest wyraźnie określony cel.

- Dzięki pomocy Joasi udało mi się odkryć blokady, które miałam w głowie i zmienić podejście do życia. Widzę pozytywne zmiany w moim myśleniu i zachowaniu.

- Coaching z Asią był dla mnie inspirujący i pomógł mi poukładać pewne sprawy i przybliżył mnie do realizacji moich celów.
Zobaczcie też, co o coachingu mówią wyniki badań:
 
Według badania przeprowadzonego pod koniec 2008 r. przez PricewaterhouseCoopers na zlecenie International Coach Federation, w którym wzięło udział 2165 osób z 64 krajów, klienci coachingu wskazali poprawę w obszarach:
  • pewność siebie (80%)
  • związki (73%)
  • kompetencje komunikacyjne (72%)
  • kompetencje interpersonalne (71%)
  • wydajność w pracy (70%)
  • równowaga życia zawodowego i osobistego (67%)
  • zdrowie, dobre samopoczucie (63%)
  • rozwój życia zawodowego, nowe możliwości zawodowe (62%)
  • organizacja życia osobistego (61%)zarządzanie firmą (61%)
  • zarządzanie czasem (57%)
  • efektywność zespołów (51%)
 
Aż 96% klientów wskazało, że ze względu na wysoką skuteczność, skorzystaliby z coachingu ponownie. Zwrot z inwestycji w coaching:
  • 86% firm, które dokonały analizy wyników, deklaruje przynajmniej zwrot z inwestycji,
  • prawie co piąta firma osiągnęła 50-krotny zwrot z inwestycji,
  • średnio firmy zanotowały 7-krotny zwrot z inwestycji.
Źródło: badanie PricewaterhouseCoopers wykonane na zlecenie International Coach Federation, ICF Global Coaching Client Study Executive Summary, 2009 
 
Więcej badań w artykule: Coaching działa! Poznaj wyniki badań!

Historia coachingu

Samo słowo coaching pochodzi od angielskiego słowa coach – oznaczającego trenera. Co ciekawe, coach oznacza też powóz, albo autobus – zarówno coach jako osoba, jak i powóz ostatecznie mają takie samo zadanie – pomóc dostać się osobie z punku a do punktu b – czy będzie nim dosłowna lokalizacja, czy wyznaczony sobie cel, lub ogólnie rozumiany rozwój.

Coaching ma swoje korzenie także w psychologii sportu. W książce „The Inner Game of Tenis” (1974) (Tenis – wewnętrzna gra) autor, Tim Galwey, opisuje skuteczności treningu ze sportowcami, który opierał się na zadawaniu im odpowiednich pytań jak mogliby poprawić swoją grę. Pytania te miały na celu pomóc im w odnalezieniu własnych rozwiązań problemów, a co za tym idzie, w pełniejszym wykorzystaniu potencjału.

Kolejnym ważnym momentem w rozwoju coachingu była książka „Coaching for Performance” (1992), czyli „Coaching – trening efektywności” Sir Johna Whitmore’a, w której zwraca uwagę na to, że każdy człowiek posiada zbiór własnych zasobów, które sam zna najlepiej oraz potrafi wykorzystywać w optymalny sposób. W książce opisany jest podstawowy model GROW, czyli struktura prowadzenia sesji coachingu. To niezbędna lektura dla każdego coacha. 

Rodzaje coachingu

Ze względu na liczbę uczestników oraz rodzaj łączących ich relacji możemy wyróżnić:

  • coaching indywidualny – spotkania 1:1 klienta z coachem, w czasie których coach towarzyszy  klientowi w jego drodze do ustalonych celów, w odkryciu własnych zasobów;
  • coaching grupowy – spotkanie coacha wraz z grupą klientów, którzy chcą przepracować podobny problem, rozwinąć się w podobnym temacie;
  • coaching zespołowy – spotkanie coacha wraz z zespołem, którego celem jest realizacja wspólnego celu. Spotkania dotyczyć mogą wydobywania zasobów zespołu, wypracowania strategii działania, czy poprawy komunikacji między członkami zespołu.

Ze względu na tematykę poruszaną na spotkaniach z coachem, możemy wyróżnić:

  • coaching biznesowy – skupia się na wspieraniu przedsiębiorców w realizacji ich celów, doskonaleniu pracowników oraz wydobywaniu ich potencjału oraz wykreowaniu strategii działania;
  • life coaching – którego głównym zadaniem jest pomoc w określeniu celów życiowych jednostki, nazwaniu zasobów dzięki którym może je osiągnąć, przygotowaniu do czekających wyzwań. Jest wsparciem klienta w poprawie jakości życia. 

Specjalizacje w coachingu

  • Corporate Coaching – Coaching korporacyjny
  • Organizational Development Coaching – Coaching związany z rozwojem organizacji
  • Culture/ Paradigm Coaching – Coaching z zakresu zmiany kultury organizacyjnej
  • Executive/CEO Coaching – Coaching najwyższej kadry menedżerskiej
  • Management Coaching – Coaching z zakresu zarządzania
  • ‘Board of Directors’ Coaching – Coaching zarządu
  • Leadership Coaching – Coaching z zakresu przywództwa
  • Human Resources Coaching – Coaching z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi
  • Quality/TQM Coaching – Coaching z zakresu zarządzania jakością
  • Staff/Employee Coaching – Coaching pracowników
  • Sales Coaching – Coaching z zakresu sprzedaży
  • Public Relations Coaching – Coaching z zakresu PR
  • Marketing Coaching – Coaching z zakresu marketingu
  • Brand Management Coaching – Coaching z zakresu zarządzania marką
  • Advertising Coaching – Coaching z zakresu reklamy
  • Pricing Strategy Coaching – Coaching strategii cenowych
  • Direct Marketing Coaching – Coaching z zakresu marketingu bezpośredniego
  • Personal Marketing Coaching – Coaching z zakresu marketingu osobistego
  • New Bussiness Coaching – Coaching związany z rozpoczęciem nowej działalności
  • Entrepreneur Coaching – Coaching właściciela firmy
  • Network Marketing Coaching – Coaching związany z marketingiem sieciowym
  • Budgeting/Planning Coaching – Coaching związany z planowaniem i budżetowaniem
  • Business Financial Coaching – Coaching dotyczący finansów firmy
  • Mission Development Coaching – Coaching dotyczący wizji i misji firmy
  • Marketing Coaching – Coaching z zakresu marketingu dla małych firm
  • Marriage Coaching – Coaching dla małżeństw
  • Family Coaching – Coaching dla rodzin
  • Romance/Love Coaching – Coaching dla zakochanych
  • Team Coaching – Coaching zespołowy
  • Parent Coaching – Coaching dla rodziców
  • Divorce Recovery Coaching – Coaching dla osób rozwiedzionych
  • Couple’s Coaching – Coaching dla par
  • Network Development Coaching – Coaching związany z nawiązywaniem nowych relacji
  • Fresh Start Coaching – Coaching dla osób rozpoczynających na nowo
  • Generation X Coaching – Coaching generacji X
  • Retirement Coaching – Coaching dla osób na emeryturze
  • Teen Coaching – Coaching dla nastolatków
  • Student Coaching – Coaching dla studentów
  • Workaholics’ Coaching – Coaching dla pracoholików
  • Lifestyle Design Coaching – Coaching związany ze stylem życia
  • Transition Coaching – Coaching zmian
  • Nutrition/Diet Coaching – Coaching dla osób pragnących schudnąć
  • Exercise/Fitness Coaching – Coaching dla osób aktywnych
  • Vegetarian Coaching – Coaching w zakresie diety wegetariańskiej
  • Recreation Coaching – Coaching w zakresie rekreacji / wypoczynku
  • Travel/Adventure Coaching – Coaching dla osób dla których ważne jest podróżowanie
  • Wellness Coaching – Coaching dotyczący dobrej kondycji fizycznej i psychicznej
  • Stress Reduction Coaching – Coaching redukujący stres
  • Makeover Coaching – Coaching związany z odnową np. wizerunku
  • Energy Coaching – Coaching energetyzujący
  • Motivation/Edge Coaching – Coaching motywacyjny
  • Goals/Results Coaching – Coaching dotyczący celów, osiągania lepszych wyników
  • Idea/Creativity Coaching – Coaching podnoszący kreatywność
  • Problem-solving/Solution Coaching – Coaching dotyczący rozwiązywania bieżących problemów
  • Time Management Coaching – Coaching związany z zarządzaniem czasem
  • Strategic Coaching – Coaching związany z tworzeniem strategii
  • Financial/ Money Coaching – Coaching związany z finansami osobistymi
  • Career Coaching – Coaching kariery
  • Legacy/Achievement Coaching – Coaching dotyczący osiągnięć
  • Consultants/Coachs’ Coaching – Coaching konsultantów i coachów
  • MDs/Health Professional/Dental Coaching – Coaching skierowany do lekarzy, dentystów
  • Attorney/Law Firm Coaching – Coaching skierowany do prawników i firm prawniczych
  • CPA/Financial Service Professional Coaching – coaching skierowany do profesjonalistów w zakresie finansów
  • Trainers/Speakers’ Coaching – coaching dla trenerów, mówców
  • Gay/Lesbian Coaching – Coaching dla osób o odmiennej orientacji seksualnej
  • Single Parents’ Coaching – Coaching dla osób samotnie wychowujących dzieci
  • Realtors/Real Estate Coaching – Coaching dla pośredników handlu nieruchomościami
  • Therapists/Counselors’ Coaching – Coaching dla terapeutów, doradców
  • Ministers/Caregivers Coaching – Coaching skierowany do opiekunów
  • Personal Fundation Coaching – Coaching dotyczący rozwoju osobistego
  • Integrity Coaching – Coaching dotyczący spójności osobistej
  • Balance Coaching – Coaching dotyczący równowagi życiowej
  • Fear Coaching – Coaching związany z odczuwanym lękiem
  • Resolution Coaching – Coaching związany z powziętymi postanowieniami
  • Spiritual Coaching – Coaching duchowy
  • Addiction Coaching – Coaching dla osób uzależnionych
  • Communication Coaching – Coaching dotyczący komunikacji
  • Internet/Web Coaching – Coaching dotyczący zagadnień związanych z internetem i tworzeniem stron
    internetowych
  • Language/Phrasing Coaching – Coaching związany z nauką języka, słownictwa
  • Learning Coaching – Coaching dotyczący sposobu uczenia się
  • Software/Computer Coaching – Coaching związany z zagadnieniami informatycznymi
  • Writing Coaching – Coaching dotyczący nauki pisowni

Źródło: www.coachu.pl © Becoming a Coach, CoachInc.com, 2005. Adaptacja: Mariusz Gołaszewski, 2010

ACC, PCC, MCC - co oznaczają te skróty?

źródło: https://icf.org.pl/akredytacja/

ICF - International Coaching Federation

International Coaching Federation Polska jest częścią największej ogólnoświatowej organizacji coachingowej zrzeszającej profesjonalnych coachów.

ICF jest organizacją non-profit, której celem jest rozwój branży usług coachingowych poprzez dbanie o wyznaczone standardy, wymagane kompetencje i etykę pracy. Pozwala na wymianę rzetelnej wiedzy i doświadczenia między coachami, nie tylko na terenie kraju, ale także całego świata. Oferowany przez ICF system akredytacji stawia przed coachami i szkołami coachingowymi jednakowe wymagania na całym świecie. 

Zrzeszam się w ICF od 10 lat. Cenię za ludzi jakich tam spotykam, za kodeks etyczny, za standardy i motywowanie mnie do nieustannego rozwoju – akredytacje wygasają po 3 latach. Warto bardzo!

źródło: https://icf.org.pl/

EMCC - European Mentoring and Coaching Council

Europejska Rada Mentoringu i Coachingu (EMCC) zapewnia akredytację zawodową w zakresie coachingu i mentoringu, a także wsparcie i wskazówki dla coachów i mentorów.

Jest jedną z niewielu globalnych organizacji branży coachingowej, która współpracuje z organizacjami europejskimi zarówno z  sektora prywatnego jak i publicznego. EMCC stworzyło szereg standardów i zasad w zakresie pracy coacha, mentora, oraz  powiązanej z nimi superwizji, m.in. kodeks postępowania dla osób praktykujących mentoring oraz  model kompetencyjny dla coachów i mentorów. 

źródło: https://www.emccglobal.org/

Izba coachingu

Izba Coachingu to niezależna organizacja reprezentującą środowisko coachingowe w Polsce. Założeniem organizacji jest, aby coaching sawał się zawodem przuyczyniającym się do rozwoju społeczego, dzięki określonym standardom postępowania, etyce oraz wysokiej jakości usług coachingowych. 

Jest pierwszą na świecie izbą gospodarczą zrzeszającą podmioty prowadzące działalność w obszarze coachingu. Izba została powołana, by:

  • działać na rzecz profesjonalizacji oraz rozwoju coachingu w Polsce w zgodzie z międzynarodowymi standardami etyki i metod pracy coacha;
  • integrować środowisko coachingowe w Polsce;
  • reprezentować interesy zrzeszonych w Izbie członków.

źródło: https://www.izbacoachingu.com/o-izbie/

Program coachingowy - jak wygląda?

Program coachingowy składa się z regularnych sesji w odstępie najczęściej 1-2 tygodni. Każda sesja trwa około 1 godzinę. Podczas pierwszego spotkania klient dowiaduje się czym jest praca coachingowa i czego można od niej oczekiwać, ma szansę sprawdzić i zadecydować, czy coaching jest odpowiednią dla niego metodą. Po omówieniu oczekiwań, dookreśleniu obszarów pracy, przeprowadzana jest sesja wprowadzająca.

Na każdej kolejnej sesji to zawsze klient decyduje z czym chce pracować, a coach dba o to, aby droga coachingowa prowadziła w kierunku obranym na początku procesu.
Sesje składają się najczęściej z 4 kroków:

  1. Wyznaczenie celu.
  2. Przyglądanie się rzeczywistości.
  3. Generowanie opcji.
  4. Motywacja do działania.

Sesje kończą się ustaleniem działań, które klient planuje wykonać do następnego spotkania. Sesje mogą odbywać się podczas osobistych spotkań, jak również przy wykorzystaniu narzędzi do pracy zdalnej np. zoom, Teams itp.

Korzyści z coachingu

Podstawowe zasady współpracy

Podstawowe zasady, na jakie umawia się coach z klientem, to:
1. Otwarta komunikacja.
2. Poufność.
3. Zaangażowanie.
4. Odpowiedzialność.
5. Terminowość.

W zawodzie coacha etyka postępowania jest niesamowicie ważna. Świadczy o profesjonalnej postawie i szacunku do klienta, jako partnera interakcji. Dzięki niej budowana jest relacja oparta na zaufaniu.

Aby zapoznać się z Kodeksem Etycznym ICF KLIKNIJ TUTAJ

Trzy słowa o coachingu z perspektywy coacha

Szukałam słów opisujących coaching z mojej perspektywy. Wybrała takie trzy. 

Uważność

To ona świetnie opisuje proces coachingu. To w niej mieści się mnóstwo kompetencji profesjonalnego coacha. Umożliwia nam zmianę perspektywy. Pozwala zadawać trafne pytania. Na niej bazujemy używając odzwierciedleń. Skupienie na tu i teraz, pełna obecność to baza w coachingu. Uważny coach to dobry coach i kropka.

Akceptacja

Bez niej coaching to nie coaching. Bez niej nie ma mowy o partnerskiej relacji. To dzięki niej możemy wyjść z naszego świata i otworzyć się na świat klienta. Bez niej chcemy zmieniać, pchać, doradzać, a nie na tym coaching przecież polega. Tylko pełna akceptacja tego, z czym klient przychodzi, jaki jest, co potrafi, jak reaguje – staje się żyzną glebą do wzrostu, do zmian.

Etyka

Etyka jest fundamentem działań wszystkich zawodów pomocowych. Kompas. Busola. Ster. Na coachingu stoi przed coachem Drugi Człowiek – bezbronny, delikatny, kruchy, choć może ukryty za tytułem lidera, prezesa, przedsiębiorcy… Konieczna jest więc solidna i konkretna wiedza jak z nim pracować, jak nie zaszkodzić. Dlatego zawsze zachęcam coachów do nauki w sprawdzonych szkołach i do zrzeszania się w profesjonalnych stowarzyszeniach, które na bazie wieloletnich doświadczeń opracowały standardy pracy w tym zawodzie. Dlatego tak zachęcam klientów, by zwracali uwagę, czy wybrany przez nich coach przestrzega etycznych zasad, czy poddaje się superwizji, czy stale się rozwija. 

Superwizja w coachingu

Superwizja coacha jest procesem ciągłego uczenia się, dzięki któremu wzmacnia zawodowe kompetencje. Dzięki obecności superwizora/ki można spojrzeć na swoją praktykę z innej perspektywy. Można się zdystansować. 

Pracując z drugą osobą jako coach – zanurzamy się w cudzym świecie, w emocjach i troskach. Niemożliwym jest więc nie branie czegoś z tego świata do siebie. Nie jesteśmy robotami, więc naturalnym jest, że część tych emocji i problemów gdzieś w nas zostaje. Nie raz coachowie opowiadają mi, jacy byli zmęczeni po sesji, jak dany klient działał na nich paraliżująco, jak stresowali się przed i po sesji. Temu trzeba się przyglądać. Superwizja jest niezbędna w zawodzie coacha. Korzystasz? Jakie widzisz korzyści?

EDYCJA 10 programu COACH Z PERSPEKTYWAMI™ to:

  • 6 spotkań w godzinach 17:30-20:30
  • DATY: 7.12.2023 // 11.01.2024 // 25.01.2024 // 15.02.2024 // 29.02.2024 // 15.03.2024 + organizujemy wspólnie „Dzień z Coachem” 23.03.2024
  • DODATKOWO:
    • TRZY sesje indywidualne:
      • przed programem – indywidualna telefoniczna godzinna superwizja rozwojowa z ustaleniem celu na proces
      • w czasie programu – indywidualna superwizja na bazie przesłanego nagrania sesji coachingu
      • po programie – dodatkowe indywidualne godzinne spotkanie w temacie rozwoju biznesu coachingowego.
  • Kameralna grupa.
  • Dedykowana grupa na Facebooku do pracy pomiędzy sesjami.

Co zyskasz?

  • Wzmocnisz swoje poczucie pewności w pracy jako coach.
  • Poznasz mnóstwo narzędzi i technik możliwych do wykorzystania w pracy z Twoimi Klientami.
  • Zobaczysz jakie struktury można stosować pracując z grupami i zespołami.
  • Poznasz innych coachów i mam nadzieję zyskasz świetną grupę wsparcia.
  • Indywidualna sesja telefoniczna przed pozwoli Ci nakreślić konkretny cel na program.
  • Indywidualna sesja po programie pozwoli Ci nakreślić kroki rozwijające Twój coachingowy biznes.
  • Rabaty dla osób chcących skorzystać z coachingu indywidualnego, czy chcących brać udział w innych procesach i wydarzeniach jakie będę organizować.
  • IX DZIEŃ Z COACHEM™

    Z wielkim wzruszeniem zapraszam Cię, wraz z zespołem wspaniałych coachów, na niezwykły dzień – IX DZIEŃ Z COACHEM™. To inicjatywa jaka powstała z pasji do […]

  • Awans i co dalej? – recenzje książki

    Książka „Awans i co dalej?” to skarbnica praktycznej wiedzy. Zaprosiłam do jej współtworzenia liderów i liderki z dużym doświadczeniem oraz ludzi, którzy skutecznie wspierają innych […]

  • Awans i co dalej? – PREMIERA

    Dziś wielki dzień! Moja książka „Awans i co dalej? 99 dni na odnalezienie się w nowej roli” ma swoją premierę!Włożyłam w tę publikację mnóstwo czasu i […]

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*