Dziś wielki dzień! Moja książka „Awans i co dalej? 99 dni na odnalezienie się w nowej roli” ma swoją premierę!
Włożyłam w tę publikację mnóstwo czasu i serca, zaprosiłam do niej także ważne dla mnie osoby — liderów i liderki z dużym doświadczeniem oraz ludzi, którzy skutecznie wspierają innych na tej drodze. Skorzystaj z naszego doświadczenia.
Mam nadzieję, że lektura pomoże Ci odnaleźć się w nowej roli, że awans będzie dla Ciebie przyjemnością. Trzymam za Ciebie kciuki i wierzę, że dzięki zawartym w książce wskazówkom stworzysz dobre miejsca pracy, zbudujesz zgrane zespoły i w rezultacie, po latach, pomożesz kolejnym młodym liderom i liderkom.
Awans i co dalej?
Twoje pierwsze 99 dni na wyższym stanowisku
Po pierwsze: gratulacje! Właśnie doceniono Twoją ciężką pracę, dobre pomysły, zaangażowanie i wysoki poziom odpowiedzialności za powierzone zadania. Nagrodzono Cię awansem. To wspaniale, prawda? Nowe stanowisko często wiąże się z wyższą pensją, ciekawszymi zadaniami ― i zarządzaniem ludźmi. Bycie liderem czy liderką oznacza odpowiedzialność za drugiego człowieka. Jak oceniasz swoją gotowość, by się tego podjąć? Czy już czujesz się dobrze w nowej roli? A może równocześnie i odczuwasz radość, i trochę się obawiasz? Jeśli tak, to ta książka jest dla Ciebie!
Pracowałam nad nią wiele lat. Z wykształcenia jestem psycholożką, więc dobrze wiem, jak wielką rolę w procesie zarządzania ludźmi odgrywa praktyczna znajomość reguł psychologii. Podczas pracy nad książką korzystałam zarówno z własnych doświadczeń zawodowych jak i wiedzy osób zarządzających zespołami w innych branżach.
Dla kogo jest ta książka?
Pisałam tę książkę z myślą o Tobie.
O kimś, komu zależy. O kimś, kto chce sprawdzić się w liderskiej roli. O kimś otwartym, nastawionym na rozwój. O kimś, komu niedawno powiedziano, że nadaje się na szefa/szefową zespołu i może niedługo będzie okazja na awans… O kimś, kto właśnie usłyszał radosną nowinę — „dostajesz awans”! O kimś, kto już od jakiegoś czasu zarządza, ale ma od tego zawroty głowy, czuje zagubienie, przytłoczenie mnogością wyzwań i piętrzących się tematów do zrobienia na „już”.
O kimś, kto zarządza od dawna, ale nie czuje satysfakcji, nie widzi efektów i nie wie dlaczego.
O kimś, kto właśnie zmienił zespół, zmienił dział, zmienił organizację i chce zmienić też dotychczasowe sposoby pracy z ludźmi.
Czym jest "Leadership po ludzki"?
Książkę opieram o podejście „leadership po ludzku”.
„Leadership po ludzku” to idea, która ma dwa wymiary. Pierwszy to proste mówienie o przywództwie. Bez zbędnych ozdobników, bez trudnych terminologii, bez wydumanych modeli. Samo anglojęzyczne słowo „leadership” odstrasza. Z „ludzkim” dodatkiem już znacznie mniej.
Drugi wymiar zaś to promowanie skutecznego przywództwa, w którym centralną część zajmuje człowiek. To głębsze rozumienie zarządzania zasobami ludzkimi — zgodnego z powiedzeniem „I am not a Human Resource. I am a Human Being”.
Fundamentem zarządzania w duchu „leadership po ludzku” jest Człowiek. Ważne, by będąc w przywódczej roli, nie zapominać o ludzkim traktowaniu pracownika, ale i o ludzkim traktowaniu samego(-ej) siebie. Wielokrotnie widziałam, jak nadmierna koncentracja na innych skutkowała wypaleniem zawodowym, zaś nadmierna koncentracja na sobie była źródłem oporu w zespole.
"Model czterech perspektyw lidera"
Książka ułożona jest, zgodnie z „Modelem czterech perspektyw lideraTM”, w cztery części. Korzystam z tego modelu od dawna, to na nim opieram programy rozwojowe dedykowane kadrze menedżerskiej. Prowadząc sesje leadership coachingu, zauważyłam, że klienci i klientki dobrze reagują na zmianę perspektywy, że patrzenie z różnych stron na przywódcze wyzwania działa na nich ożywczo, pobudzająco. Dzielę się więc tym modelem z Tobą i mam nadzieję, że z niego skorzystasz. „Perspektywa ja, ty, my i oni” to cztery połączone ze sobą obszary, w których działa lider(ka). Przenikają się ze sobą, ale i stanowią odrębne części.
Pierwsza część to perspektywa ja — tutaj znajdziesz przestrzeń na lepsze poznanie siebie. Z tego rozdziału też skorzystają ci, którzy wspierają osoby po awansie — to zbiór kart refleksji mogących pojawiać się na warsztatach, rozmowach rozwojowych, na sesjach coachingu.
Druga część to perspektywa ty — koncentruje się na relacji indywidualnej lidera(-rki) i pracownika(-cy). W tym rozdziale znajdziesz podpowiedzi, jak układać relacje indywidualne, jak komunikować się 1:1, jak udzielać informacji zwrotnej, radzić sobie z oporem i jak wzbudzać motywację do działania. To także zbiór przykładów „z życia wziętych” — ku pokrzepieniu, że nie tylko Ty musisz mierzyć się z trudnymi sytuacjami.
Trzecia część to perspektywa my — wprowadzi Cię w świat pracy zespołowej. Tutaj nauczysz się, jak pobudzać zespołowe zaangażowanie, jak prowadzić efektywne spotkania, jak przeciwdziałać dysfunkcjom pracy zespołowej. Nic, co zespołowe, nie będzie Ci obce.
Czwarta część to perspektywa oni — dotycząca całości organizacji, ekologicznego podejścia, wrażliwości na potrzeby klientów zewnętrznych i wewnętrznych. To chwila zatrzymania nad wywieranym wpływem na innych, nad swoją marką osobistą.
Spis treści - czyli co znajdziesz w książce
- Dla kogo?
- Dlaczego „leadership po ludzku”?
- Model czterech perspektyw lidera TM, czyli co?
- Zanim zaczniemy. Jak pracować z zawartymi w książce ćwiczeniami?
Z perspektywy moich klientów i klientek. Naoliwić maszynę
- Dzień 1. Na ile chcę być liderem(-rką)?
- Dzień 2. Moja historia. Czy to moja decyzja?
- Dzień 3. Zaczynam z wizją końca
- Dzień 4. Samorozwój – dlaczego warto?
- Dzień 5. Mapa siebie w liderskiej roli
- Dzień 6. Pauza
- Dzień 7. Ważne wskazówki
- Dzień 8. Moje wartości
- Dzień 9. DISC D3
- Dzień 10. ILM72
- Dzień 11. Mocne strony
- Dzień 12. Pauza
- Dzień 13. Sens, talent i optymizm
- Dzień 14. Światowe forum i 10 kompetencji
- Dzień 15. Emocje a wyniki
- Dzień 16. Emocje w zmianie
- Dzień 17. Wiedza o mózgu to podstawa
- Dzień 18. i 19. Pauza
- Dzień 20. Przekonania ograniczające
- Dzień 21. Przekonania wzmacniające
- Dzień 22. Automotywacja i model MDZ
- Dzień 23. Model VALID
- Dzień 24. Kapitał. ludzki
- Dzień 25. Pauza – podsumowanie
Z perspektywy moich klientów i klientek. Wygryziony awans
- Dzień 26. Komunikacja
- Dzień 27. Elastyczny styl
- Dzień 28. Coaching
- Dzień 29. Słuchanie
- Dzień 30. Zadawanie pytań
- Dzień 31. Pauza
- Dzień 32. Odzwierciedlanie
- Dzień 33. REGROW
- Dzień 34. Delegowanie
- Dzień 35. Motywowanie
- Dzień 36. Informacje zwrotne
- Dzień 37. Pauza
- Dzień 38. Opór
- Dzień 39. Asertywne stopniowanie reakcji
- Dzień 40. Rola pracownika
- Dzień 41. Wywiad poszukiwania motywacji
- Dzień 42. Pantalon
- Dzień 43. Pauza
- Dzień 44. Mapa – relacja
- Dzień 45. Mapa – siatka celów
- Dzień 46. Mapa – koło kompetencji
- Dzień 47. Mapa – model EXACT
- Dzień 48. Mapa – C5
- Dzień 49. Pauza – podsumowanie
Z perspektywy moich klientów i klientek. Kumplem być
- Dzień 51. Różnorodność
- Dzień 52. Proces zespołowy
- Dzień 53. Zespół rozproszony
- Dzień 54. Prowadzenie spotkań z zespołem
- Dzień 55. Pauza
- Dzień 56. Kontrakt
- Dzień 57. Wizja
- Dzień 58. Dysfunkcje i konflikty
- Dzień 59. Analiza pola sił
- Dzień 60. Odzyskać wzrok
- Dzień 61. Pauza
- Dzień 62. Kreatywne spotkania z zespołem
- Dzień 63. Team building
- Dzień 64. Kiedy coaching zespołowy?
- Dzień 65. Action learning
- Dzień 66. Grupa Balinta
- Dzień 67. Pauza
- Dzień 68. Mapa – cel zespołu
- Dzień 69. Mapa – strefy wpływu
- Dzień 70. Mapa – zasoby FIES
- Dzień 71. Mapa – opcje
- Dzień 72. Mapa – kamienie milowe
- Dzień 73. Pauza – podsumowanie
Z perspektywy moich klientów i klientek. Młodość i mądrość
- Dzień 74. Klimat organizacyjny
- Dzień 75. Kultura dyscypliny
- Dzień 76. Szerokie patrzenie
- Dzień 77. Fazy zmiany
- Dzień 78. Zarządzanie sobą w czasie
- Dzień 79. Pauza
- Dzień 80. Radzenie sobie z krytyką
- Dzień 81. Błędy w ocenianiu
- Dzień 82. Reguły wpływu
- Dzień 83. Marka osobista
- Dzień 84. Troska o człowieczeństwo
- Dzień 85. Pauza
- Dzień 86. Ekologia celów
- Dzień 87. Sens pracy
- Dzień 88. Rezyliencja
- Dzień 89. Ocena 360
- Dzień 90. 10 błędów
- Dzień 91. Pauza
- Dzień 92. Mapa – ideał przywódcy
- Dzień 93. Mapa – Model KASH
- Dzień 94. Mapa – klient w centrum
- Dzień 95. Mapa – exposè
- Dzień 96. Mapa – plan działania
- Dzień 97. Pauza – podsumowanie
- Dzień 98. Podsumowanie całości
- Dzień 99. Koniec i. początek, bo ta droga się nie kończy
Pisanie książki przypomina górską wędrówkę. Są momenty zmęczenia, bólu mięśni, bycia na pustkowiu. Są momenty spokoju, radości z ukończonego etapu, delektowania się drogą.
Najlepszy zaś jest koniec. Satysfakcja. Ulga. Spełnienie.
Każdy wspinacz jednak wie, że najważniejszy jest powrót do bazy. Dla mnie to ten etap, który właśnie trwa, czyli promocja książki, trafienie z przekazem do tych, który tego potrzebują.
Będę Wam zatem wdzięczna za wsparcie w tym wędrowaniu. Jak tylko uznasz, że książka „Awans i co dalej?” jest wartościowa – podaj proszę dalej. Jak przeczytasz – oceń ją na stronie Wydawnictwa Onepress lub na stronie Empiku.
Głęboko wierzę, że efektem pozytywnej kuli śniegowej możemy razem zmieniać świat na lepsze. Wielka jest moc współpracy, dzielenia się. Ufam, że jesteśmy pięknie połączeni.