Lider totalny

Wyobraź sobie zwykły listopadowy poranek w swojej pracy. Idziesz właśnie korytarzem, żeby jak codziennie zasiąść przy swoim biurku. Kiedy nagle, do Twoich uszu dociera głos jednego z Twoich pracowników. Nie widzi Cię, bo jest odwrócony plecami. Rozmawia z kolegą o… Tobie. Słyszysz podekscytowane, szczere słowa pracownika: „…….według mnie jest liderem totalnym!”

Co dla Ciebie oznacza taki komplement? Jaki jesteś, albo jaki chcesz być, żeby móc usłyszeć o sobie ”lider totalny”?

Pierwsza na myśl wysuwa się teoria Totall Quality Management i zebrane w niej 8 zasad:

LIDER TOTALNY1. Orientacja na klienta

2. Przywództwo

3. Zaangażowanie pracowników

4. Podejście procesowe

5. Systemowe podejście do zarządzania

6. Ciągłe doskonalenie

7. Podjęcie decyzji w oparciu o fakty

8. Obustronne korzystne relacje z dostawcami

Obserwując współczesnych szefów, kierowników, managerów i ich zmagania z wyzwaniami dnia codziennego widzę wśród tych 8 zasad jeden Święty Graal. Klucz, pasujący do siedmiu pozostałych drzwi. Jest to 6. CIĄGŁE DOSKONALENIE, bo:

Ad. 1:

Przywódca szukający nowych sposobów dotarcia do klienta ma szansę poznać go i zrozumieć , a następnie odpowiedzieć na jego potrzeby.

Ad. 2 i 3:

Poznając teorie przywództwa, motywacji, zarządzania ma szansę dopasować optymalne sposoby działania do zespołu.

Jednym z takich sposobów może być dostrojenie się do fazy (wg Tuckman), w jakiej jest teraz zespół. Na pewno innym liderem będziesz na początku, a innym po kilku latach zarządzania tymi samymi ludźmi. Wyróżnione przez Tuckmannn 5 faz to: formowanie (forming), burza (storming), normowanie (norming), wykonanie (performing), zawieszenie (adjourning). Już sama nazwa sugeruje podstawowe potrzeby członków zespołu. Formowanie wymaga dookreślenia wspólnych zasad, ról i odpowiedzialności. Burza – skutecznych, konstruktywnych sposobów radzenia sobie z konfliktami. Normowanie – zachęty do podejmowania samodzielnych decyzji. Wykonanie – kreatywnego i otwartego podejścia. Zawieszenie – wciąż realnej oceny sytuacji. Każdy z opisanych momentów daje „liderowi totalnemu” przestrzeń do ujawnienia się innych cech charakteru, innych kompetencji, innych zachowań.

Drugim sposobem może być analiza wiedzy i motywacji pracowników, podzielenie ich na 4 główne grupy ze względu na motywację i wiedzę i na tej podstawie dopasowanie sposobu zarządzania (wg Blanchard, Hersey).

Trzecim, czwartym, setnym odnośnikiem może być……. Jaka wiedza, praktyka, podejście sprawdziło się w Twoim zespole?

Znajomość różnych koncepcji, a także odwaga we wdrażaniu i zgoda na popełniane przy tym błędy mogą stać się głównym predyktorem sukcesu w Twojej firmie. Właśnie umiejętność wyciągania wniosków z porażek to według L. Wheelena i J.D. Hungera jedna z cech przedsiębiorcy odnoszącego sukcesy. Dodana do tego koncentracja na szansach, a nie problemach, zorientowanie na cel, doprawione tolerancją stresu i wewnętrznym poczuciem kontroli dają w efekcie świetne danie „skuteczny szef”.

Ad. 4, 5 i 8:

Przywódca nastawiony na ciągłe doskonalenie procesów, marketingu, PR, systemów, sposobów budowania długotrwałych relacji może być krok do przodu przed konkurencją, a co więcej, zgodnie ze strategią błękitnego oceanu (wg W. Chan Kim i Renée Mauborgne), ma szansę odkryć „nowe”.

Ad. 7:

Podejmując zaś decyzje w oparciu o wciąż inaczej zdobywane fakty, uniknie niedopasowania do realiów, czy niezrozumienia otocznia. W myśl przywództwa transformacyjnego jedną z cech warunkujących powodzenie jest umiejętność przekazania wizji tak, że ma sens dla innych. Język faktów w przekazywaniu celu do jakiego zespół ma dążyć, a także w codziennych relacjach pozwala kreować siebie jako spójnego lidera, który wie o czym mówi, do kogo mówi i jak mówi.

Korzyści z podejścia zorientowanego na rozwój są różnorodne, podkreśla je także także Bennis, radząc, aby przywódca idąc na szczyt:

• Zdiagnozował swoje umiejętności, cechy charakteru, wiedzę.

• Uczył się na błędach i korzystał z wiedzy przyjaciół, mentorów.

• Kształtował siebie i swój charakter – starał się osiągnąć mistrzostwo.

• Zdobywał względy innych ludzi, ich szacunek i zaufanie.

Zachęcam wszystkich liderów, koordynatorów, managerów, kierowników do ciągłego doskonalenia, bo „W czasach zmian, świat należy do tych, którzy się uczą, podczas gdy Ci, którzy już się „nauczyli” okazują się świetnie przygotowanymi do życia w świecie, który już nie istnieje” (Eric Hoffer). Świat zatem może należeć do Ciebie! Zrób pierwszy krok do samopoznania i zwiększenia swojej skuteczności – sięgnij po literaturę, włącz się w fora dyskusyjne, poszukaj inspiracji, weź udział w szkoleniu, albo w procesie coachingu. Życzę Ci totalnej radości z rozwoju jako lider!

Literatura:

W. Bennnis, Droga lidera. Klasyczna nauka przywództwa.

K. Blanchard, P. Zigarmi, D. Zigarmi, Jednominutowy menedżer i przywództwo.

W. Chan Kim, R. Mauborgne, Strategia błękitnego oceanu.

A. Kozak, Proces grupowy.

J. Kurtzmann, G. Rifkin, V. Griffith, MBA box. Praktyczne idee najtęższych umysłów biznesu.

  • IX DZIEŃ Z COACHEM™

    Z wielkim wzruszeniem zapraszam Cię, wraz z zespołem wspaniałych coachów, na niezwykły dzień – IX DZIEŃ Z COACHEM™. To inicjatywa jaka powstała z pasji do […]

  • Awans i co dalej? – recenzje książki

    Książka „Awans i co dalej?” to skarbnica praktycznej wiedzy. Zaprosiłam do jej współtworzenia liderów i liderki z dużym doświadczeniem oraz ludzi, którzy skutecznie wspierają innych […]

  • Awans i co dalej? – PREMIERA

    Dziś wielki dzień! Moja książka „Awans i co dalej? 99 dni na odnalezienie się w nowej roli” ma swoją premierę!Włożyłam w tę publikację mnóstwo czasu i […]

1 Trackback / Pingback

  1. Lider dojrzewa w wakacje - JOANNA GRELA - COACH & TRENER

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*