Mam dzisiaj przyjemność gościć na blogu niekwestionowanego specjalistę od działania mózgu – świetnego coacha i trenera Darka Niedzieskiego. Opowie nam dlaczego warto, żeby liderzy zaprzyjaźnili się z neuronaukami, co znajomość zasad funkcjonowania ludzkiego mózgu może zmienić w zarządzaniu i jak do tego ma się świeżo wydana książka Madeleine L. Van Hecke i inni „Mózg lidera”. Zapraszam, bo sama jestem zafascynowana tym tematem. Na pewno wiedza o mózgu sprawdzi się w praktykowaniu „leadeship po ludzku”. Ukończyłam prowadzony przez Darka kurs „Exploring Coaching with Neuroscience” i wykorzystuję tą wiedzę w pracy z liderami. Widzę, że pomaga im lepiej rozumieć pracowników, podejmować bardziej trafne decyzje i w rezultacie osiągać wyższe wyniki. Dlaczego jeszcze w dzisiejszym przywództwie przydatna jest wiedza o mózgu? Zapraszam do poznania perspektywy Darka. Doczytajcie do końca, bo mamy dla Was niespodziankę :)
„Uczestniczymy w szkoleniach, dzięki którym nabywamy wielu kompetencji miękkich, uczymy się obsługiwać komputery i różne programy, ale nie uczymy się, jak w sposób maksymalnie skuteczny posługiwać się najbardziej skomplikowanym narzędziem, w jaki wyposażyła nas natura – naszym MÓZGIEM.
Mózg ze świata zewnętrznego odbiera sygnały wykorzystując 5 milionów neuronów, głównie związanych ze wzrokiem i słuchem. Kora mózgowa, w której zachodzą wszystkie złożone procesy analizy, podejmowania decyzji, planowania składa się z około 15 miliardów neuronów. Można więc powiedzieć, że mózg wykonuje prace głównie na swoją rzecz, gdyż na kontakt ze światem zewnętrznym wykorzystuje zaledwie 0,3 promile (!) swoich zasobów. Jednocześnie w ciągu każdej sekundy mózg przyjmuje około 200 megabajtów informacji. Obrazowo można to porównać z sytuacją, kiedy w ciągu jednej sekundy oglądamy w przyspieszonym tempie 6 minut filmu.
Nic więc dziwnego, że widzimy i słyszymy w sposób świadomy tylko to, co mózg chce, abyśmy widzieli i słyszeli, a na dużą część informacji nie tylko nie jesteśmy w stanie zareagować, ale nawet świadomie jej zauważyć. To tłumaczy również fakt, dlaczego tak trudno czasami ludziom się porozumieć i wzajemnie zrozumieć. To również pokazuje, jak ważna dla każdego lidera/menedżera jest znajomość prawideł i reguł, według których działa mózg. Bez tej wiedzy niezwykle trudno jest im odpowiednio komunikować się z innymi i skutecznie ich motywować, jak i optymalnie podejmować własne decyzje i rozwiązywać pojawiające się problemy.
Kolejny powód, dla którego znajomość działania mózgu jest praktycznie niezbędna dla każdego lidera/menedżera zawiera się w spostrzeżeniu, że szybko zmieniający się wokół świat stawia nowe wyzwania przed menedżerami. Aby osiągnąć sukces zarówno osobisty, jak i sukces organizacji, dla których pracują już nie wystarcza, że będą jedynie kierowali pracą swoich podwładnych. Chcąc wyzwolić pełen potencjał swoich pracowników, muszą stać się dla nich prawdziwymi, świadomymi liderami, którzy umieją szybko i zdecydowanie i co najważniejsze skutecznie reagować na zachodzące zmiany. Nie będzie to możliwe bez zrozumienia, że mogą to osiągnąć dzięki umiejętności zmiany sposobu myślenia swojego i swoich ludzi. Elastycznie reagowanie przez menedżerów na zachodzące zmiany będzie od nich wymagało umiejętności zarządzenia zmianą przede wszystkim dotychczasowego sposobu myślenia, zarówno ich, jak i zespołów, którym przewodzą. Jedynie zmiana sposobu myślenia gwarantuje, że zmiany będą trwałe. Żeby to było możliwe, menedżer powinien być wspierany przez wiedzę, jak działa mózg, którym posługujemy się w sposób nie zawsze doskonały.
Ostatnio wydana przez Co&Me Publishing książka „Mózg lidera” doskonale wpisuje się w potrzebę odpowiadania na powyższe wyzwania. Podzielona jest ona na 24 rozdziały, należące do jednej z pięciu głównych części: Innowacje, Relacje, Kultura, Podejmowanie decyzji, Osobista skuteczność. Każdy rozdział zawiera opis zwykle kilku ważnych odkryć dotyczących mózgu. Autorzy odnoszą je do codziennej praktyki każdego menedżera, wskazując na konsekwencje stosowania bądź nie wyników tych odkryć i ich wpływ zarówno na menedżera jak i na podległych mu ludzi. Ostatnia część każdego rozdziału to praktyczne propozycje autorów dla każdego lidera/menedżera: jak mogą optymalizować swoje działania, dzięki którym możliwe będzie osiąganie przez nich stawianych im celów przy jednoczesnym zapewnieniu pełnego zaangażowania i motywacji podległych pracowników.
Przywódcy sądzą, że zarządzają innymi ludźmi, ale tak naprawdę starają się zarządzać ich mózgami. Chcąc być skutecznym, efektywnym menedżerem powinieneś wiedzieć, jak działa Twój mózg i mózgi Twoich pracowników. Jeżeli jesteś coachem, mentorem lub trenerem to ważne jest, abyś lepiej rozumiał zachowania i wybory ludzi, z którymi pracujesz. I o tym właśnie jest ta książka.”
Darek Niedzieski – neuro@darekniedzieski.pl
Książka do kupienia: TUTAJ.
UWAGA! Kochani Czytelnicy! Mam dla Was niespodziankę! Ogłaszam konkurs z możliwością wygrania książki „Mózg lidera”. Otrzyma ją osoba, która w komentarzu najciekawiej zdaniem Darka odpowie na pytanie: „Jakie badanie o mózgu najbardziej zmieniło Twoją perspektywę i wpłynęło na postrzeganie przywództwa?” W przypadku wielu fascynujących odpowiedzi – zrobimy losowanie :)
Zapraszamy do zabawy!