Obawy i troski młodego coacha #6 PIERWSZA SESJA

pierwsza sesja
Prowadząc kurs "Coach z Perspektywami" co edycję, pada to pytanie. Zawsze przeznaczamy na nie kilka chwil, zawsze wysyłam dodatkowy materiał. Pomyslałam więc, że warto o nim napisać, że może być to użyteczne także dla Ciebie. Co to za pytanie? 
Na co zwrócić uwagę podczas pierwszej sesji z Klientem? Czas na nie odpowiedzieć :)

Już od wielu lat dzielę się z Wami swoją wiedzą i doświadczeniem. Ostatnio w serii artykułów „Obawy i troski młodego coacha” opisywałam jak przezwyciężać trudne sytuacje, radzić sobie z emocjami, gdzie szukać wsparcia.

Do tej pory mogliście przeczytać:

0. Przygotowanie Klienta do pierwszej sesji

Przygotowanie Klienta do pierwszej sesji jest tak samo ważne jak przygotowanie samego siebie. Warto dowiedzieć się: Co Klient wie o coahcingu jako metodzie rozwojowej? Co wie o Tobie jako coachu? Czy zna Twoje kwalifikacje? 

Wyjaśnienie na wstępie tych podstawowych informacji – może ułatwić nawiązanie relacji, wesprzeć budowanie bezpieczeństwa. 

Zanim dojdzie do spotkania – wyślij Klientowi:

  • info o coachingu,
  • o sobie,
  • kontrakt,
  • możesz wysłać pytania do pierwszej refleksji nad celem na proces coachingu.

Przykłady ćwiczeń nad celem

1. Powitaj i doceń, że Klient jest na spotkaniu

Zgłoszenie się na sesję coachingową to dla wielu ludzi duży krok i decyzja, którą nie było łatwo podjąć, zwłaszcza jeśli nie mieli wcześniej styczności z tą metodą. 

Doceń odwagę, otwartość, gotowość do podjęcie działań. Podziękuj za zaufanie. 

2. Zapytaj, czy zapoznał się z materiałami

Warto nawiązać do tego, co zostało wysłane Klientowi w mailu przed spotkaniem. Dopytać, co jest jasne, a o co chce jeszcze dopytać. Ułatwi to prowadzenie spotkania, nada mu odpowiedni kierunek.

3. Zapytaj o doświadczenia z coachingiem

Wcześniejsze doświadczenie z coachingiem, może bardzo wpłynąć na nastawienie Klienta do procesu. Może nie wie o coachingu nic, więc najpierw przyda się kilka zdań wyjaśnienia. A może wcześniejsze doświadczenia są negatywne i na „dzień dobry” mierzymy się z oporem?

Spróbuj dowiedzieć się:  

  • Czy był na procesie?
  • Skąd usłyszał o metodzie?
  • Jakie ma wyobrażenia co do przebiegu procesu?
  • Jakie ma oczekiwania w stosunku do Ciebie i procesu?
  • Jakie potrzeby pragnie zrealizować?
  • Skąd pomysł na proces?

Odpowiedzi na te pytania, pozwolą Ci lepiej zrozumieć, z jakim człowiekiem będziesz pracować, jak prowadzić proces, na czym szczególnie się skupić. 

4. Omów czym jest coaching i jak w coachingu pracujesz

W zależności od tego, co Klient powie nam we wcześniejszym punkcie, omawiamy czym jest coaching, mówimy o naszych sposobach pracy, modelu w jakim pracujemy, o kluczowych doświadczeniach itp. 

5. Pytaj o potrzeby i oczekiwania

Praca z każdym Klientem będzie wyglądała inaczej – każdy jest odrębną jednostką, z innymi oczekiwaniami, przyzwyczajeniami, preferowanymi metodami pracy. Dobrze jest dopytać czego Klient potrzebuje, by mu się dobrze pracowało.

Warto także omówić wysłany kontrakt – jeszcze ustnie wyjaśnić zapisy, kluczowe zasady pracy, podkreślić jak ważna jest poufność, od czego zależy skuteczność, że możemy przerywać proces, że jest dobrowolność.

Zaznacz także, jakie elementy kontraktu są dla Ciebie ważne: jak nie lubisz spóźnień – powiedz to głośno. Kontrakt jest obustronny i ma zapewnić komfort pracy zarówno Klientowi, jak i Tobie. 

6. Pozwól doświadczyć coachingu

Pokaż jak pracujesz. Daj Klientowi doświadczyć jak coaching działa, czy to metoda dobra właśnie dla niego. Poprowadź około 30-40 minutową sesję. Klient może wybrać dowolny temat sesji, albo można zająć się już celami na cały proces coachingu.

7. Ustal do jakiej daty Klient podejmie decyzję o współpracy

Daj czas do namysłu. Ustal kiedy Klient da znak, czy decyduje się na proces. Nie naciskaj na decyzję od razu. Ważne, by była podjęta świadomie, na spokojnie, a nie pod wpływem emocji.

8. Dziękuj za czas i… cierpliwie poczekaj na decyzję.

Po zakończeniu sesji, warto zanotować sobie, co się na niej zadziało. Taka obserwacja siebie, pozwala na rozwój i wyciąganie wniosków. Poza tym, dzięki notatkom wykonanym „na świeżo”, łatwiej poprowadzić kolejne spotkanie :)

Pamiętaj o jeszcze jednym. O dbaniu o siebie. Ty jesteś narzędziem w coachingu. Warto zawsze być w zasobnym stanie przed pierwszą, ale i przed każdą następną sesją. 

Jak o tym pamietać, co robić? Omawiamy to zagadnienie na otwartych spotkaniach „Coach w zasobnym stanie”. Już czwartą edycję organizuję 31.03.2022 od 18:30 – 20:30. Zapisy: https://landing.freshmail.io/79tzn3kg0c/zasobny-coach_4

Widzimy się?

Napisz, – o co jeszcze dbasz na pierwszej sesji z Klientem coachingu?

Jeśli zaś chcesz się ze mną uczyć coachingu – zapraszano zapisu na 9 edycję kursu „Coach z perspektywami. O tym autorskim jedynym takim w Polsce kursie, poczytasz TUTAJ. Zapraszam do rozmowy, choć kurs rusza jesienią, zapis do wakacji gwarantuje Ci miejsce i… „Zestaw Warsztatowy” gratis (! cena 599zł!). Przyjmuję 8-10 osób, więc warto się pospieszyć :)  

PODOBNE WPISY:

  1. Od czego zacząć zawodową zmianę? ZESTAW NARZĘDZI
  2. Coaching działa! Poznaj wyniki badań!
  3. Jak zostać profesjonalnym coachem? #Perspektywa Michała Bloch
  • Awans i co dalej? – recenzje książki

    Książka „Awans i co dalej?” to skarbnica praktycznej wiedzy. Zaprosiłam do jej współtworzenia liderów i liderki z dużym doświadczeniem oraz ludzi, którzy skutecznie wspierają innych […]

  • Awans i co dalej? – PREMIERA

    Dziś wielki dzień! Moja książka „Awans i co dalej? 99 dni na odnalezienie się w nowej roli” ma swoją premierę!Włożyłam w tę publikację mnóstwo czasu i […]

  • Rozruszaj swój mózg #Recenzja 23

    Są takie publikacje, które trudno doczytać do końca. Nie dlatego, że są nudne, tylko tak zachęcające do działania. Taka jest właśnie książka „Rozruszaj swój mózg” A. […]