Superwizja to super ważny temat. Przychodzę więc do Was z kompendium wiedzy, które wyjaśnia czym superwizja jest i kiedy warto po nią sięgać. Piszę okiem coacha, ale i trenera. Z artykułu skorzysta też każdy, kto wykonuje zawód pomocowy.
Czym jest superwizja?
W najprostszym ujęciu superwizja to odpowiedź na pytanie „Jak mogę być coraz lepszy w pracy z Klientami?”. W szerszym: to nauka, rozwój i poszerzanie swojej świadomości na podstawie wniosków z różnorodnych doświadczeń zawodowych. Szczególnie potrzebna jest psychoterapeutom, coachom, trenerom oraz pracownikom szeroko rozumianych zawodów pomocowych.
Możemy wyróżnić dwa podstawowe rodzaje superwizji:
- psychoterapeutyczna (kliniczna), skupiająca się przede wszystkim na rozwoju intrapersonalnym;
- menadżerska, która dotyka umiejętności zawodowych. Jest ściśle związana z oceną jakości pracy.
Harris wyróżnia 6 modeli superwizji.
Ukierunkowane są na różne cele i definiowane są różnymi typami interakcji pomiędzy superwizorami a superwizowanymi[1]. Są to modele:
- KLINICZNY
- DIAGNOSTYCZNY
- TRENINGOWY
- ROZWOJOWY
- ORGANIZACYJNY
- EWALUACYJNY
Sesja superwizyjna może być indywidualna lub grupowa, formalna lub nieformalna, bezpośrednia i pośrednia. Zawsze jest jak rozmowa z dobrym przyjacielem, który wie dużo o Tobie i jeszcze więcej o tym, co zrobić, żeby wesprzeć Cię w rozwoju. Superwizor rozumie Cię, wspiera i jednocześnie wskazuje drogę. Sesja superwizja pozwala się zatrzymać, przyjrzeć sobie i przyjrzeć się swojej relacji z Klientem. W rezultacie, pozwala zastanowić się jak wygląda proces oraz które obszary wymagają poprawy. Czym więc jest superwizja? Rozwojem poprzez uświadamianie i… zmianą perspektywy.
Kierunek → zmiana
Z badań naukowych w ramach projektu systemowego CRZL wynika, że aż 91% osób, które doświadczyły superwizji, jest zadowolonych z jej przebiegu oraz całego procesu. Główne zalety, które wskazywali to:
- podnoszenie kwalifikacji i umiejętności, a także rozwój zawodowy,
- poprawa relacji z klientami,
- łatwiejsze odnajdywanie rozwiązań problemów społecznych,
- skuteczne przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu.[2]
Pomyśl o tym, jak wiele aspektów wpływa na Twoją jakość pracy: emocje, samopoczucie, stan zdrowia, pogoda, relacje z innymi, a także brak wystarczającej wiedzy na dany temat… Wszystkim tym obszarom możesz przyjrzeć się w bezpiecznych warunkach pod czujnym okiem profesjonalisty. Możesz omawiać z nim swoje umiejętności, przyglądać się co jest mocną stroną, a co obszarem do rozwoju.
- UMIEJĘTNOŚCI RELACYJNE
Są niezbędne abyś mógł prawidłowo nawiązać więź z Klientem, ponieważ jak wskazują badacze – zaangażowanie, uwaga, humor, ciepło i odpowiednie łączenie uczuć i zachowań w 45% stanowią o pozytywnym wyniku relacji, którą nawiązujesz z Klientem. - UMIEJĘTNOŚCI PERCEPCYJNE I KONCEPTUALNE
To zdolność do opisywania na bieżąco sytuacji, która Cię otacza, ale także umiejętność określania celów Twojego Klienta. Aby pomóc drugiej osobie – musisz ją najpierw dobrze zrozumieć i odkryć jej motywy działania. - UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNE[3]
To jeden z ważniejszych aspektów, gdyż sama obserwacja i rozumienie to bardzo często za mało – musisz także umieć realnie wspierać i pomagać swojemu Klientowi. Udzielanie efektywnej informacji zwrotnej, korzystanie z ciekawych narzędzi i technik pracy oraz praktyczne korzystanie ze swojej wiedzy i doświadczeń, niezaprzeczalnie wpływają na jakość superwizji.
Superwizja – co zyskasz?
- Ochronę przed nieświadomymi błędami
- Lepsze rozumienie siebie
- Lepsze rozumienie procesu i potrzeb klientów
- Wiedzę na temat interwencji w trudnych przypadkach
- Dostęp do konstruktywnej informacji zwrotnej
- Naukę nowych metod i technik
- Planowanie ścieżki rozwoju
- Weryfikacje poziomu pracy
- Rozwój jako człowiek
- Rozwój swojego biznesu
Dlaczego to tak ważne?
W pędzie między jednym Klientem a drugim, umyka nam bardzo wiele kwestii. Bardzo często nasz rozwój stoi w miejscu, nie wiemy w którą iść stronę. Superwizja pozwala się zatrzymać, uspokoić i wyciszyć, a co ważniejsze – dodaje pewności siebie i lekkości.
Otwarcie się na siebie, na swoje błędy i lęki, pomaga rozumieć co dzieje się w procesach z Klientami. Będąc w dobrej relacji sam ze sobą, możesz lepiej słuchać swojego Klienta.
O tym, co tak NAPRAWDĘ daje superwizja możesz przeczytać więcej TUTAJ, w moim poprzednim wpisie, w którym czerpałam z opinii uczestników programu COACH Z PERSPEKTYWAMI™. Pisałam bardzo osobistym okiem. Wymieniając korzyści, ujęłam między innymi wspomniane zatrzymanie, ale i poruszenie, podkreślałam, że superwizja daje komfort poznawania, ale i dyskomfort konformacji ze sobą, że pozwala się osadzić, ale i zmienić:
„komfort poznawania
Sesje superwizji pozwalają w bezpiecznych warunkach poprzyglądać się swoim kompetencjom, umiejętnościom, zachowaniom. Bez lęku możesz pogadać o popełnionych błędach. Bez strachu opowiedzieć o tym, co w środku Ciebie woła „błąd”, „źle”, „nie tak”… Rozumienie pozwala potem mniej analizować, a więcej „być” i uważniej słuchać Klienta. Omawiając na sesjach swoje trudności – generujesz nowe rozwiązania, pojawiają się wglądy i efekty „aha”. Rozum robi potem więcej miejsca dla serca, dla czucia, dla intuicji.
dyskomfort konfrontacji
Superwizując swoją pracę stajesz w prawdzie i nie zawsze jest ona tęczowa, różowa. Widzisz czasem brak umiejętności, czasem złamanie zasad kodeksu etycznego, czasem nieobecność kluczowej kompetencji coacha. Widzisz i oczom nie wierzysz. Bywa, że ten wniosek boli, ale jakże rozwija. Odwagi tu potrzeba duuuużo i odważając się zyskujesz nie tylko siłę, ale i akceptację, nie tylko moc, ale i zgodę na kruchość.
osadzenie
Sesje superwizji, szczególnie takie ułożone w proces, rozciągnięte w czasie (choć pojedyncze zapewne też), pozwalają osadzić się w sobie. Głębokie i zatrzymujące pytania superwizora zapraszają do poszerzania samoświadomości. Oglądanie siebie z różnych perspektyw pozwala znaleźć odpowiedź na pytanie „kim jestem?” w tej roli, sytuacji, w ogóle. Można dokonać tożsamościowych odkryć, spotkać się ze sobą prawdziwym – jedynym w swoim rodzaju.
zmiana
Po superwizji nic już nie jest takie samo. Widzisz inaczej – więcej, czujesz inaczej – mocniej, słyszysz inaczej – uważniej, pytasz inaczej – głębiej. To proces wewnętrznej i bardzo indywidualnej zmiany. To nabywanie też konkretnych umiejętności. To testowanie różnorodnych metod i narzędzi. To generowanie sposobów lepszej pracy z Klientami.”
Jak wygląda proces superwizji?
Wszystko zależy od rodzaju relacji między Tobą a superwizorem, a także od tego czego aktualnie będziesz potrzebować. Sesja zawsze jest elastycznie dopasowana do Ciebie, tak, żebyś jak najwięcej mógł zyskać.
Jest kilka rodzajów superwizji. Może dotykać pokrywać następuje obszary:
- normatywny – związany z przestrzeganiem przyjętych zasad etyki zawodowej,
- formacyjny – związany z rozwijaniem zasobów własnych,
- wzmacniający – związany z regeneracją sił własnych pomagającego. (źródło: Sanders, P. Stańczyk, A. „Sztuka prowadzenia poradnictwa przez telefon”, Wydaw. WAM, Kraków 2004).
W coachingu wyróżniamy zaś superwizję:
- normatywną „(…) jej celem jest rozwój konkretnych, jasno określonych umiejętności coachingowych zgodnie z wytyczonymi w różnych podejściach i systemach akredytacyjnych modelami kompetencyjnymi.”
- rozwojową „(…) ma na celu wsparcie coacha w jego rozwoju zawodowym. Rozwój ten może dotyczyć różnych obszarów profesjonalnego funkcjonowania coacha. To on decyduje, które zagadnienia wymagają wsparcia (…).”
- problemową „Celem superwizji problemowej jest analiza trudnych przypadków, z jakimi w swojej pracy zetknął się coach. (…) służy rozwiązaniu problemu – przepracowaniu go, zrozumieniu co przyczyniło się do jego powstania, co go determinuje, a na koniec znalezieniu sposobu jego rozwiązania.” (źródło: Dujanowicz, K., Chraniuk, A. „Superwizja w coachingu” Wydawnictwo Słowa i Myśli, Lublin 2016).
Możemy więc proces superwizji sprowadzić do najważniejszych obszarów:
- powiększania świadomości profesjonalnej i samoświadomości osoby zajmującej się pomaganiem,
- uczenia postawy odpowiedzialności i uczciwości wobec nowych doświadczeń zawodowych,
- adekwatnego do sytuacji okazywania uczuć i radzenia sobie z trudnymi emocjami, (źródło: Powell, D. J. „Superwizja kliniczna”, IPZiT, PTP, Warszawa 1994).
Chcąc wspierać w rozwoju młodych coachów, stworzyłam kurs COACH Z PERSPEKTYWAMI™ – autorski 99 dniowy program rozwojowo-superwizyjny. Dostępnych jest w nim aż 8 spotkań, w tym 6 grupowych i 2 indywidualne. To intensywny czas, w którym ustalasz swój własny cel i wyzwanie. Poddajesz swoją pracę superwizji, poznajesz różne narzędzia i techniki do pracy.
Biorąc udział w programie COACH Z PERSPEKTYWAMI™:
- Wzmocnisz swoje poczucie pewności w pracy jako coach.
- Poznasz mnóstwo narzędzi i technik możliwych do wykorzystania w pracy z Twoimi Klientami.
- Zobaczysz jakie struktury można stosować pracując z grupami i zespołami.
- Poznasz innych coachów i mam nadzieję zyskasz świetną grupę wsparcia.
- Otrzymasz indywidualną sesję telefoniczną przed, która pozwoli Ci nakreślić konkretny cel na program.
- Indywidualna sesja po programie pozwoli Ci nakreślić kroki rozwijające Twój coachingowy biznes.
Więcej szczegółów znajdziesz TUTAJ.
PODOBNE WPISY:
- Czy superwizja w coachingu jest potrzebna?
- Po co coachom superwizja? Artykuł dla HR Polska
- Co tak NAPRAWDĘ daje superwizja w coachingu?
Bibliografia:
[1] Superwizja jako instrument rozwoju zawodowego w służbach społecznych, M. Ferreira, M. Grewiński, J. Reis-Jorge, Warszawa 2014.
[2] Ibidem.
[3] Superwizja – perspektywa systemowa, B. Józefik, 2010.
W pisaniu tego artykułu bardzo pomocne były także poniższe pozycje:
4. Innowacje w zarządzaniu publicznym i polityce społecznej, J. Przywojska, I.Warwas, Łódź-Warszawa, 2016.
5. Superwizja – najważniejsze zagadnienia i autorskie refleksje, D. Bremer, Kraków, 2020.
6. Superwizja – model i zastosowanie w praktyce rozwoju coachów, W. Serkowska w: Coaching Review 1/2012, Warszawa.
7. Co dzieje się w relacji superwizyjnej?, I. Jelonkiewicz, Warszawa 2018.