Gdy w powietrzu unosi się wiosna, to wraz z nią pojawia się chęć zmiany, porządkowania, szykowania do nadchodzących słonecznych dni. Wiele organizacji czuje, że warto w tym czasie, po zimowym marazmie, a przed okresem urlopowym, stworzyć w zespołach okazję do wspólnego działania, do lepszego poznania się, do "team buildingu". Kiedy to dobry pomysł? Na czym polegają takie warsztaty budujące zespół?
Czym jest team-building?
Team-building czyli budowanie zespołu to proces i tworzenia i wzmacniania relacji w zespole. To spotkania, które mają na celu wzmocnienie zespołowego zaufania i podniesienie efektywnej współpracy w zespole.
Wikipedia podpowiada, że to wszelkiego rodzaju formy integracji grupy sprawiające, że poszczególni jej członkowie wzajemnie poznają swoje mocne i słabe strony, definiują wzajemne role zespołowe lub uczą współpracy w swoim zespole.
Według Kodeksu Outdooru, zdefiniowanego przez Polskie Stowarzyszenie Trenerów Outdoor, team-building to wszelkie formy integrowania członków zespołów, wzmacniania relacji i społecznych więzi zespołowych oraz poprawiania efektywności zespołu, mające formę interaktywnych zadań, eksperymentów, ćwiczeń lub warsztatów zespołowych zorientowanych na współpracę w realnym działaniu.
Pojęcie to nie ogranicza się zatem jedynie do integracji, chociaż ją w sobie uwzględnia. Zwykłe zapoznanie ze sobą członków to za mało. Celem team-buildingu jest zbudowanie silnego, a także trwałego zespołu, w taki sposób, aby jego członkowie umieli ze sobą pracować, mogąc przy tym rozmawiać i wyrażać swoje opinie.
Założeniem tego procesu jest stworzenie atmosfery, w której będą panowały zdrowe relacje, sprzyjające rozwojowi wszystkich osób – otwarta komunikacja, wymiana zdań i poglądów, szacunek, zaangażowanie, wspólne motywowanie się. W trakcie budowania zespołu, uczestnicy uczą się wzajemnej dynamiki i skuteczności, dążąc jednocześnie do wspólnego celu. Członkowie rozwijają swoje umiejętności komunikacyjne, rozmawiają na temat konfliktów i uczą się jak je rozwiązywać.
Wspólnie zwykli ludzie mogą osiągnąć niezwykłe rezultaty.
Formy pracy z zespołem
Form wspierania zespołu w rozwoju jest wiele. Jedną z nich jest team-building realizowany najczęściej na warsztatach, podczas gier terenowych, wyjazdów integracyjnych. Sposobów „zgrywania” zespołu może być wiele. Co ważne – powinny być wcześniej skutecznie przemyślane i zaplanowane w taki sposób, aby zespół biorąc udział w całym przedsięwzięciu, jak najbardziej z tego skorzystał.
Nie polecam robienia typowej integracji w zespołach, w których jest konflikt, które potrzebują głębszej, spokojnej pracy. Tam, gdzie potrzebna jest praca na procesie, rozłożona w czasie, bardziej sprawdzi się coaching zespołowy. Więcej pisałam TUTAJ: Coaching zespołowy – kiedy to dobry pomysł?
Zalety team-buildingu
Zalety tej formy pracy z zespołem mogą zaś być następujące:
- zrozumienie czym jest współpraca i zaufanie oraz jak je uzyskać w konkretnym zespole
- poszerzenie umiejętności wspólnego rozwiązywania problemów
- lepsze określenie kompetencji członków zespołu
- wzrost umiejętności podziału ról i zadań z uwzględnieniem dynamiki zespołu, sposobu pracy i kompetencji poszczególnych członków
- praktyczna lekcja podejmowania decyzji
- poznanie zasad kierowania zespołem w sposób efektywny i motywujący
- doskonalenie autodiagnozy na tle zespołu
- polepszenie komunikacji pomiędzy członkami
Co daje praca zespołowa?
Pierwszą zaletą, która większości ludzi pierwsza przychodzi do głowy jako odpowiedź na to pytanie, to wzrost efektywności. Nie bez powodu mówi się „co dwie głowy to nie jedna” ;) Dzieje się tak, gdyż pracy zespołowej towarzysz szereg efektów:
- Efekt synergii – różne kompetencje, wiedza, umiejętności członków zespołu pozwalają na generowanie większej liczby rozwiązań. Dobrze dobrany i zgrany zespół potrafi odpowiednio wykorzystywać zasoby poszczególnych jego członków.
- Efekt kuli śniegowej – każde nowe działania, pomysł, pytanie zachęca innych członków do aktywnego włączenia się do pracy – pojedyncze pomysły generują nowe pomysł.
- Efekt stymulacji – działanie zespołowe zwiększa motywację do działania.
- Efekt spontaniczności – w przypadku zespołów, w których panuje poczucie akceptacji i bezpieczeństwa, jego członkowie chętniej dzielą się swoimi opiniami i spostrzeżeniami.
Siłą zespołu jest każdy członek z osobna, a siłą każdego członka jest zespół.
Jak poszerzać wiedzę o pracy z zespołem?
Książka „Coaching zespołowy”
Z książki dowiesz się m.in.
- Czym jest coaching zespołowy, kiedy się go stosuje?
- Jak wygląda proces coachingu zespołowego?
- Jakie są modele, techniki i narzędzia wykorzystywane w coachingu zespołowym?
- Jakie są drogi rozwoju coacha zespołowego?
- Jak przebiega superwizja w coachingu zespołowym?
KURS BUDOWANIA ZGRANYCH ZESPOŁÓW
Z CZEGO SKŁADA SIĘ KURS?
- 32 godziny szkoleniowe, na żywo (!), w Warszawie
- 6 godzin szkoleniowych online, na zoom
książka „Coaching zespołowy” - ebook „Przygotowanie do wystąpień publicznych – zeszyt ćwiczeń”
- gotowe do użycia arkusze, plansze, tabele spierające codzienną pracę z zespołem
- karty autorefleksji wspierające naukę
DLA KOGO TEN KURS?
- Dla wszystkich chcących budować zgrane zespoły, które osiągają cele.
- Dla potrzebujących metod skutecznego zarządzania zespołem, zmęczonych nauką tylko online.
- Dla osób pełniących liderskie role – potrzebujących nowych metod prowadzenia zespołowych spotkań.
- Dla HRowców, Scrum Masterów, koordynatorów projektów, coachów, trenerów/ek, którzy/e chcą jeszcze skuteczniej rozwijać zespoły.
Zainteresowany? Chcesz zapoznać się z dokładnym harmonogramem i szczegółowym programem?
PODOBNE WPISY:
- Jak pracować z zespołem i z obrazem?
- Zbuduj dobry klimat komunikacji w zespole
- Zaplanuj rok wspólnie z zespołem
Literatura:
Szczepanik, R. (2013). Budowanie zespołu. Organizacja szkoleń team building i wypraw incentive. Poradnik dla menedżera personalnego. Wydawnictwo Helion.
Petryna, S, Jaszewska, K, Skibińska, A, Piotrowski, P. (2017) Trener, Fundacja VCC, Lublin.
Rzepka, B. (2012) Efektywna komunikacja w zespole. Edgard
Encyklopedia zarządzania, hasło: wady pracy zespołowej, https://mfiles.pl/pl/index.php/Wady_pracy_zespo%C5%82owej
Michalak, J. M. (2012) Zachowania ludzi w organizacji. Uwarunkowania i kierunki ewolucji. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego